Livslängd polaris olja

SkoterWille

Medlem
4 feb 2014
36
2
8
sävar
Hej

Köpte nyss en pro rmk från 2013
Ägarn har knappt kör skotern och jag fick med 8 liter gold ves olja som är köpt januari 2014
Är denna olja fortfarande okej o köra på?
 
Senast redigerad av en moderator:

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ja. Mineraloljor och liknande åldras knappast alls vid normal rumstemperatur. Förmodligen skulle den vara fullt användbar även efter att ha stått i 50 år.
 
Reactions: aasen

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Hej

Köpte nyss en pro rmk från 2013
Ägarn har knappt kör skotern och jag fick med 8 liter gold ves olja som är köpt januari 2014
Är denna olja fortfarande okej o köra på?
De va just en lång debatt på sporthoj.com om hur länge man kan lagra syntetolja. De kom fram att syntetolja kan lagras många år i obruten förpackning men i bruten förpackning rek endast 1 år pga avdunstning av viktiga adiver. De innebär att man ska byta olja även om man inte kört något på ett år. De är dock inte många som är så noga. Dessa rek är hämtade från servicböcker från flera nya hojar (4 takt). Tvåtaktsolja bör gå under samma normer.
Många värre/dyrare mineraler i dag är så avancerade att de också bör lagras liknade syntetolja.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Jag måste tänka mig att det är skillnad om du häller oljan i en motor som är ventilerad jämfört med att säg tappa ut 1liter ur en 4 litersdunk och skruvar på locket igen.
Men på en 2-takt spelar det bog mindre roll då man i princip kan hälla i sörjan från fritösen... :)
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Ja, "shelf life" på de flesta oljor är 5-10 år enligt tillverkaren, i praktiken längre.

Man kan i praktiken strunta i avdunstningen från en öppnad förpackning med locket återförslutet.