Byta? Freeride 137 men till vad..

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
127
3
18
Södra Dalarna
Hej!
Kör idag Skidoo freeride 800 137 -13 men funderar på att byta till nåt med lite längre matta. Jag kommer inte undan från att köra led och den jag har funkar bra även på myrar mm. Är väldigt nöjd med den för övrigt. Funderingar är ju om man ska till Gördalen och åka så är jag rädd att den inte räcker till för klättring mm. Det händer att vi även åker två på den när frun vill med, led då förstås.
Funderingar ligger då på typ freeride eller summit 154, sneglar även åt typ Polaris SKS 800.
Tänker jag fel eller vad säger ni?
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Jag skulle säga att det beror på vilken typ av körning du vill att skotern ska passa till bäst, kopplat till nivå av körskicklighet. En 144-46" passar ju bra till det mesta om det inte blir för djupt eller brant, vet dock en del som tar sig långt/ bra med den längden (körskicklighet!).
Jag kör 155" för att det ger mig mer tid och möjligheten att hinna tveka ibland där en kortare maskin inte har den möjligheten, och ja, jag är på den mediokra delen av skalan...
Det jag upplever man får "offra" med längre maskin är nog egenskaper på led, fjädringskomfort och hanterbarhet, busskänsla. (dock en kompromiss jag gärna tar)
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Jag skulle nog säga att du klarar dig galant med den maskinen i gördalen, testa! Visar det sig att maskinen inte uppfyller dina krav så kan du byta.
 

7Racing

Medlem
22 aug 2015
27
1
3
Luleå
Om du ska köra led tycker jag inte att du ska köpa en renodlad lössnömaskin, t.ex. summit eller rmk.

Jag tycker att freeride 146 och 154" (har inte provat 137") går hur bra som helst på led. Och är du sugen på polaris tycker jag att du ska sikta in dig på switchback assault eller rmk assault, dom går rätt bra på led. Men freeride är enligt mig vassare på led, men visst går det att ligga på bra med assault efter led.

Vad kör dina kompisar med för mattlängd på sina maskiner? Om du kör bättre än de kan du välja kortare än de och ändå hänga med. Jag har förut kört 121" och ändå kört ifrån folk (i backcountryåkning) som kör 153 och 154" men som inte är lika erfarna. Sen om man har lite kortare maskin än andra kan man ligga och kryssa i de andras spår, det går det med.

Så om du är en van förare klar du dig nog med din nuvarande.

Bara min åsikt
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
bara kliva upp en årsmodell är ett jäkla lyft enligt mig när xm/xs chassiet kom. 2014 började jag åka 800 och började på en 14 freeride 137, året efter en 146, nu summit 154t3 och summit 154 850.
Jag står fortfarande fast vid att 137;an är nog den roligaste maskinen jag ägt alla kategorier. Då det är så få dagar om året som summiten faktiskt gör sig rätt. och slår man ut hela säsongen hade jag haft mycket roligare på en freeride. Och just 137;an tycker jag tog sig mycket bättre än min 146;a i lite snårig bc åkning. Men då jag lever för just dessa dagar man kan räkna på en hand så stannar jag kvar vid summiten och försöker få sambon att köpa en freeride istället för sin summit :)