Köpa BRP-maskin

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Har läst en hel del oroväckande saker om vevaxel problem hos ski-doo och lynx.
Jag trodde först att problemen med den fettade vevaxel bara gällde 800HO och 800r, men läste att samma konstruktion har alla series 3-motorer. Antar att dessa är de som finns i zx-generationen.
Betyder detta att de enda motorerna från rotax att lita på är de gamla hederliga 583 och 670 med flera?
Tänkte köpa en brp-maskin till frugan till att testa på skoterkörning då hon aldrig kört tidigare.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det fanns/finns helt klart problem med vevaxlarna i serie3-motorerna.
På de första årsmodellerna och på HO-motorerna gick problemet med att fettet försvann att lösa genom att borra upp oljekanaler i motorblocket, sen kör man helt utan fett. På de senare PowerTec (800r) är detta svårt pga en kylkanal som är i vägen.

Rotax kom tillrätta med problemet på E-tec som kom 2011/2012, dessa motorer har förvisso fortfarande fettsmorda ramlager men de är ändå mycket driftsäkra.

583 och 670 är också båda mycket driftsäkra motorer.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Mycket driftsäkra är väl ändå att ta i?

Men om det är frugan som ska ha en maskin och hon aldrig kört en tidigare, så är väl en början att gå på 600cc inte 800cc. Då ökar iaf driftsäkerheten avsevärt, oavsett dekal på huven.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Om man frågar så kanske man borde acceptera dom svar man får. Jag har de senaste 25 åren haft många Rotax. Rotax 583 670 377 550 600 etec 800 etec. Ett haveri på 25 år för min del på en 583:a pga felaktigt kalibrerad variator, så det var inte motorns fel egentligen. Det anser jag var bra driftsäkerhet. Om dom var gjorda av bark så skulle tex 600 Etec inte sälja i dom mängder den faktiskt har gjort. Sedan är det säkert så att motormodeller när dom är nya har svagheter. 600 Etec tex är nog en otroligt säker motor nu.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Vill du ha en driftsäker maskin och som dessutom då passar lite bättre till en som inte kört tidigare,välj då en 600 E-Tec. Själv körde jag över 1000 problemfria mil på en 600 sdi också. Vet inte vad andra har för erfarenheter av den motorn.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Om man frågar så kanske man borde acceptera dom svar man får. Jag har de senaste 25 åren haft många Rotax. Rotax 583 670 377 550 600 etec 800 etec. Ett haveri på 25 år för min del på en 583:a pga felaktigt kalibrerad variator, så det var inte motorns fel egentligen. Det anser jag var bra driftsäkerhet. Om dom var gjorda av bark så skulle tex 600 Etec inte sälja i dom mängder den faktiskt har gjort. Sedan är det säkert så att motormodeller när dom är nya har svagheter. 600 Etec tex är nog en otroligt säker motor nu.
X2, inte ett motor haveri på en Ski-Doo under de 29 år jag kört med märket.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nu var det inte TS utan jag som ställde mig tveksam till uttrycket "mycket driftsäkra", dock bara gällande 800cc. 600cc tycks ju oavsett märke vara väldigt stabila.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Nu var det inte TS utan jag som ställde mig tveksam till uttrycket "mycket driftsäkra", dock bara gällande 800cc. 600cc tycks ju oavsett märke vara väldigt stabila.
Om du menar Rotax 800 Twin mellan 2000 och 2011 (innan Etec) så förstår jag till viss del din tveksamhet även om jag personligen har kört varje modell mellan dessa år utan ett enda haveri.

Men om du även inkluderar Etec 800 så är du ute och cyklar. Det är en av de driftsäkraste skotermotorerna på marknaden.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Det är möjligt även om jag ogärna cyklar på vintern, men mitt intryck (rätt eller fel) baserar sig på att samtliga medtrafikanter som kört/kör 800cc etec har haft haverier vid relativt låga mil. Boondocker och summit.
Den ena fick vid sitt första haveri (ca: 80mil) veta att motorblocket var restat på lager i Sverige och då är det ju mer än en som gett upp. Löste sig med en ny motor på garantin (mycket bra skött av den handlaren ska erkännas), även den skuren nu på 240mil, andra gången om jag minns rätt. Självklart kan det vara måndagsexemplar efter en hård helg på krogen.

Men intrycket man får när det sker i rätt stor omfattning i ens närhet blir ju inte att det är bland det driftsäkraste på marknaden.
Däremot har samtliga lyft fram mycket annat positivt med maskinerna och är trots haverier nöjda i det stora hela.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
tillägg, ska iofs erkännas att den ena, inte den som skurit nu vid 240mil, men en annan kan nog tillskrivas vårdslöshet och lite väl mycket våld med maskinen, så där är det inte omöjligt att det är piloten som inte förstår att slå av på gasen i tid.
 

7Racing

Medlem
22 aug 2015
27
1
3
Luleå
När mina vevlager byttes vid 600 mil sa de att det går att köra 6-700 mil utan problem, 800 ho ptek 2006. Problemen vart avsevärt mindre när ski-doo fixade ventilationen av pto lagrena 2005.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Har just tittat på 800 för vill att skotern ska "räcka till" ett tag.
Kan en 800 vara avskräckande för nybörjare?
Det är givetvis potenta motorer så mitt råd är att provköra. Min största invändning mot 800( förutom kostnader) är att den tenderar att gå varmare än en 600 om man inte kan hålla fart. Men det är stor skillnad att ha 114 eller 150+ hk. Beroendeframkallande :eyebrows:
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
hur ska ni åka? jag tycker många gånger en 600 kan vara roligare att harva led med, man kan hålla ett jämnare högt tempo med en 600. medans 800 blir mer bromsa gasa. Dock är det ju jävligt roligt och ha mer pulver under huven när man ska skicka på efter en kurva.
Iochmed att jag jobbar med skoteruthyrning ser jag dagligen folk som inte vet hur man får ut all effekt i en 800.
Är det mer lössnö orienterat ni ska sikta på tycker jag definitift att det ska börjas på en 600. Samma sak där, har sett hur folk kör och när du har 150hk under huven och du trycker på upp för en backe så skräms folk i regel och släpper av på gasen och kör fast. medans om man sätter samma person på en 600 så tar den sig fram där den inte tog sig fram med 800 just för att du har inte samma hästsparks effekt och blir lite rädd.

Men som stugsittaren säger. bästa tänkbara scenario är ju att få provköra lite av båda modellerna.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Blir mest ledåkning nen vill heller inte fastna så fort man hamnar utanför spåret.
Barn kommer åka med.
Kan en touring vara ett alternativ och isf vilken?
Frugan ratar bredbandare iaf
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
En inte helt orelevant fråga , vad du tänker dig för prislapp på maskinen?
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
En inte helt orelevant fråga , vad du tänker dig för prislapp på maskinen?
Har sett att man får tag i en helt ny rest-modell för ca 100 000 kr. Men det finns ju andra märken än ski-doo och lynx också.
Frugan ska iaf prova min blysläde innan hon bestämmer sig för att ha skoter eller ej.