Skotern går inte och svarta stift!

21 dec 2016
49
0
6
Hällaström
Hej! har en lynx 650 1986 med en rotax 377 och vad jag tror är en mikuni förgasare. Skotern har gått hela förra vintern och alltid startat på första draget nu sommar, men nu när snön har kommit och man ska ut och köra lite så startar han knappt. Han startar i några sekunder och går väldigt ojämnt och sen dör den, tändstiften är helt svarta och fulla med bensin men jag har testat att skruva ut luft skruven och även tagit bort luftburken men det gör ingen skillnad, och så fort jag rör gasen så dör den direkt.
Skulle byta munstycke men vet inte vilket som sitter i och vilket som passar.
Snälla hjälp! :)
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Har skotern fungerat bra tidigare så ska du inte börja byta munstycken.
Rengör förgasare och se till så det är öppet på avgassidan, råttbo i ljuddämparen eller sönderrostad sådan.
Annars insugsgummin?

Den har surat så skruva av stiften och dra, sedan nya stift och kontrollera ovan nämda saker.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Choke-plunchen kan ha fastnat i öppet läge, så att den släpper förbi bensin fast du stängt av choken på reglaget. Men det löser sig också bara du gör som MGB säger, och rengör förgasaren ordentligt.
 
21 dec 2016
49
0
6
Hällaström
Jag gjorde rent förgasaren och den startade inte först men efter den stått en timme så gick han igång men han rök som helvete, Jag trodde inte att den hade choke först men när jag gjorde rent den så såg jag att det fanns choke men ingen vajer och det fanns ingen fjäder på insidan som håller ner choken.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
såg jag att det fanns choke men ingen vajer och det fanns ingen fjäder på insidan som håller ner choken.
Där har du nog problemet. Kolla att gummit i änden av plunchen ser sprickfritt ut, skaffa sedan en fjäder som håller ned plunchen så att det håller tätt ordentligt så kommer nog motorn att gå bra igen.

Det är inga fel heller att ordna med vajer och reglage, så att choken kan användas. Men jag gissar att du har en primerpump, så då är ju choke inget måste.