Köpråd ”allround” skoter

Hassehgr

Prospect sledder
19 nov 2017
4
0
0
Hej!
Jag har bestämt mig för att köpa en skoter, jag vill ha en som jag kan ha med mig frun på, och barn i pulka. Men även leka med polarna utanför leden. Jag är absolut ingen extrem åkare men vill ändå kunna ta mig fram i lössnö och även uppför.Tänker därför att det optimala måste vara klickdyna? Har en budget på max 80k. Har kollat lite på renegade 800 runt 2013. Har även fått förslag om switchback assault och freeride.Jag behöver eran hjälp så bomba på med förslag! Tack på förhand.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skulle absolut kika på en Freeride, finns ju olika längder, så man kan bestämma hur mycket åt lössnöhållet man vill vara.
Summit funkar också bra, trots att det är en fullfjädrad lössnöare.
Renegade är för kort i mina ögon, då blir det inte mycket till lössnöåka.

Hade en Summit 154 -13 ett par år som fungerade väldigt bra som både lekskoter och pulkdragare.
Polaris Proride skulle jag inte välja till detta.
Högljudd, törstig på soppa vid lugn körning samt inte lika fin motorgång som E-tec.
Tro mig, jag har testat...
 

Hassehgr

Prospect sledder
19 nov 2017
4
0
0
Tack för svar!
Finns klickdyna till freeride? Och vad ska man ha för längd och årsmodell? Vill som sagt fortfarande kunna leka utanför leden men även kunna ha någon form av komfort för resten av familjen. Tror det kommer bli ungefär 65% lek körning och 35% dra pulka och grilla med familjen körning.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tack för svar!
Finns klickdyna till freeride? Och vad ska man ha för längd och årsmodell? Vill som sagt fortfarande kunna leka utanför leden men även kunna ha någon form av komfort för resten av familjen. Tror det kommer bli ungefär 65% lek körning och 35% dra pulka och grilla med familjen körning.
Längd på skotern hade jag valt efter vad kompisgänget kör. Kör alla långa djupsnöare så kanske det är lämpligt med en 154” så ni kör med samma typ förutsättningar. BRP har klick on dynor till Freeride, olika typer beroende på årsmodell på skotern. Kolla med din BRP handlare.
 

Hassehgr

Prospect sledder
19 nov 2017
4
0
0
Alright låter bra, tänker nog rikta in mig på en 2014 freeride. Vad ska man kolla vid ett köp? barnsjukdomar? Tunneln? Sprickor?