Vad ska jag köpa???

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Dags för ny skoter.

Jag har tänkt handla för max 100k, gärna mindre.
Den kommer användas till 65% led och 35% friåkning. Kommer även ha med familjen ibland samt dra kälke nån gång. Dubbeldyna (click on) är ett krav.

De modeller jag funderar på är Summit, Renegade backcountry och ev Freeride.
Går det att köra led med en Summit? Går det att åka lössnö med en Renegade Backcountry?

Ös på med åsikter, tips och idéer, blir inte klok på vad jag ska ha.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Rekommenderar inte en summit om du ska åka såpass mycket led, då passar en Renegade betydligt bättre.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Boondocker 3700 . Ett solklart val. 800 eller 600 spelar ingen större roll. Leta efter en med elektrisk kylfläkt.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Hur är det med swb pro-r? borde inte den kvala in på den typ av körning som TS uppger.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag slår ett slag för Renegade XRS som är lite mer ledracer men en fantastisk maskin som går att åka fort med. Jag transporterar mig låånga sträckor i fjällen och tycker dom är helt underbara. Borde vara rätt bra priser på dom beg när nya modellen har kommit. Och du det är en modell som är färdig :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Man har ju lite olika krav kanske på ledåkning. I mitt fall när jag har ungarna med mig eller för all del när jag kör själv så duger summitarna fullgott. De är lite vingliga och mjuka men mina är Sambons 146:a går kanske lite bättre där än min 154:a. Men när man ska på sidan av leden så är det många maskiner som kvalar ut. De tar sig inte fram helt enkelt. Så det beror ju på vad trådskaparen menar med ledåkning. Men jag hade letat efter en crossover av något slag typ de modeller trådskaparen räknar upp. Jag hade inte tvekat på en summit. Jag har själv ingen erfarenhet av renegaden men jag tänker att den säkerligen är bättre på led än summiten men frågan är om den är tillräckligt bra utanför led. Är den inte det så blir de 35%-åkning väldigt jobbiga skulle jag tro.

Sen lär väl polaris ha någon assault och yamaha har ju sina xtx, ltx modeller och A-C har väl sina XF modeller. De har ju en väldigt fin 600-motor som verkar potent.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Exakt samma för mig. Ska man transportera sig 20 mil över en dag då är rena lössnömaskiner för dåliga. Vingliga obekväma plankor. Jag kör säkert 80% led och på kalfjäll som ofta är är vindpinade bukliga för att då och då få mycket snö i någon fjälldal. Tänk noga igenom hur du ska använda maskin och välj därefter
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Stugsittaren, de allra flesta på detta forum och i vårt land verkar tycka en deepsnow maskin är den bästa ledskotern. Jag blir helt förbryllad! Men har insett att det resonemanget inte går att rucka på. Vi borde för att slippa alla köprådstrådar införa ett obligatoriskt standardsvar, som på frågan, vilken skoter ska jag köpa, lyder: en lössnömaskin med minst 63mm kamhöjd och 154'' mattlängd.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Fast som jag skrev ovan så funkar en lössnömaskin på led. En ledmaskin (en riktigt ledmaskin) funkar inte i djupsnö. Trust me...jag har provat ett flertal touringmaskiner. De är bojsänken i snö, nytron jag hade som var en förlängd kort maskin fungerade skapligt men den går nog mest betrakta som en crossover så allt beror på vad man menar med ledmaskin. Ska man ligga på lite och hålla högt temp så är en summit direkt olämplig men om man som jag tar det relativt lugnt om jag är själv och väldigt lugnt om jag har barnen med mig då funkar det ganska bra.
Stugsittarn verkar ju ha valt en lämplig maskin för sitt ändamål och med motiveringen 20 mil led och vindpinat fjäll så låter det logiskt. Men har man ambitionen att åka överhuvudtaget i riktig lössnö så får man det väldigt jobbigt med något annat än en maskin som är mer eller mindre lössnöbetonad.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Nu är jag dryg men en X-trim 800 RE 2016, kan det vara nåt? Kortare än de andra men verkar vara en riktigt rolig maskin. Någon som har erfarenhet?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
x-trim är ett bra val om du ska köra 65% led för den tar sig fram riktigt bra även i lössnön.
 

Kuba

Välkänd medlem
4 dec 2016
101
1
18
Gävle
Konstigt att ingen rekommenderat polaris SKS ännu. Ska ju vara gjord för alla möjliga förhållanden och körstilar.