elstart som klickar?

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Har köpt en Freeride 2013 med elstart (så att delar av familjen kan starta). Körde första turen idag. startar bra med elstart men då vi stannar efter en stund och ska starta igen så låter det klick när man trycker på elstarten sen är det dött....
Ska nämna att tidigare ägare monterat magnapull med draghandtag innanför höger kåpa, drar då i detta för att starta, denna rappar efter och drar knappt runt motorn.. När jag dragit ett par gånger och sedan testar elstarten igen går skotern igång direkt.....
Detta upprepas under skoterturen. Ibland startar den direkt med elstart, ibland klickar det bara till, får då upprepa ovanstående procedur ett par gånger innan den start med elstarten, VAD kan detta bero på??

Batteriet är nästan nytt.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Kolla anslutningar först.2: När det klickar så kortsluter du startreläet, startar den då är det reläet. Händer inget så är förmodligen startmotorn felet.

Både magnapullen och elstarten bör tidigare ägaren vetat om... kanske borde trycka upp hen mot väggen lite lätt?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Precis, brygga relät först och testa.. Men skulle inte inte förvåna mig om startmotorn farit. Sen kan du ju köpa en ny startklack till magnapullen, störigt när det rappar
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Har vart med om ett par Ski-Doo som startar på starten på morgonen. Sen under dagen bara klickar. Ett vanligt fel här då vart jordkabeln som sitter från batteriet med i chassit tappat kontakten. Så blir det ingen skillnad när du bryggar relät kan du prova slipa fram lite kontaktyta på den innan du byter relä
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Har startmotorn påbyggd solenoid (som en personbilsstartmotor) eller har den slungdrev (som t ex startmotorer på utombordare och åkgräsklippare)?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Mät om det kommer fram spänning till startmotorn när man håller på nyckeln så att startrelät har slagit till. Om det finns spänning men den ändå inte går igång, knacka på den och se om den kommer igång då. I så fall är troligt fel att kolen är slut eller har kärvat fast i kolhållarna, det skulle också kunna vara någon anslutning inne i startmotorn som har släppt (t ex dålig nitning eller lödning).

Om det är en permanentmagnetstartmotor, så ta inte ut rotorn ur statorn i onödan, det är risk att magneterna försvagas då. Om man ändå måste göra det, så bör man skjuta in ett järnföremål med samma diameter som rotorn istället (t ex en lagom stor hylsa till hylsnyckelsats).
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Har nu haft in den i garaget och bytt startklack i magnapullen, döm om min förvåning då allt verkar vara plast ... Hur tänkte man då "host"Ski-doo"host"
Rappar ändå efter lite, dock mindre än tidigare..

Sonen har varit ute en tur efter senaste snöfallet och då fungerade elstarten (vad jag förstår) varje gång, så det problemet är inte utrett ännu.