Funäsdalen blev roligt igen!

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Funderar lite på hur detta påverkar förbud i tätorter? T.ex. i ö-vik (och säkert många andra städer) råder ju förbud mot skoterkörning inom anivet område i tätort. Men det lär ju vara kommunen som beslutat om det? Tro vad som gäller då.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Problemet som jag ser det när inte kommunerna får styra själva är att det mest troligen blir länsstyrelsen som beslutar om det anses behövas och då blir det betydligt trubbigare..
Och blir det helt fritt nu i vinter så lär det nog komma mycket klagomål och då blir det stängt på riktigt sen av länsstyrelsen. Så det är nog bra om Funäsdalen gör lite som frostviken och fortsätter med mycket information och öppnar upp lämpliga områden (mer än nu) så det inte bli kaos i vinter.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Det finns stora områden i Funäsfjällen där det aldrig rör sig något folk på vintern som skulle passa utmärkt som friåkningsområden.

Detta skulle de tagit tag i för många år sedan, som det ser ut nu tappar man skoterturister pga att det bara finns ett område.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Visst, det kommer vara "fritt" under denna vinter.. Men inför nästkommande säsong är jag övertygad om att det kommer fattas nya beslut om regleringsområden, om det blir länsstyrelsen eller kommunen som fattar besluten låter jag vara osagt. Att det har blivit som det har blivit har att göra med en tolkning av lagstiftningen när det gäller kommunen som myndighet eller ej, man kan säga att det är en otydlighet mellan terrängkörningslagen och terrängkörningsförordningen.

Jag tycker dock att alla ska ta sig en rejäl funderare om man väljer att köra i kommunala regleringsområden, man kan ju lita på att markägare och andra intressenter kommer vara fientligt inställda i processen att ta fram nya beslut om det har buskörts i aktuellt område. Detta kan ju leda till hårdare restriktioner i området.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Buskörning är ett jävelskap, är själv markägare i Härjedalen, men det Funäs har gjort främjar ingen. Ta exempelvis etappen mellan Messlingen och Funäs, där finns det mycket mark som lämpar sig väl för friåkning.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Börjar folk härja fritt pga detta kryphål kan jag lova att det blir som att kissa på sig. Varmt först, men snabbt jävligt kallt, blött å äckligt. Missköts detta kan vi lova stora restriktioner till 2018-2019.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Börjar folk härja fritt pga detta kryphål kan jag lova att det blir som att kissa på sig. Varmt först, men snabbt jävligt kallt, blött å äckligt. Missköts detta kan vi lova stora restriktioner till 2018-2019.
Kunde inte sagt det bättre själv.
Önskar man kunde nå alla och förklara att sköter vi detta snyggt nu så kanske det blir ännu bättre än det varit
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Betyder det här att alla stadsnära områden blir ogiltigförklarade i vinter?
eller ?