Lynx 2019

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Har en Xtrim 900 Ace och funderar på att dubba mattan. Det är små hål på spetsen av kammarna som är förberedd för att man ska skruva dit små dubb. (Typ bildubb)

Är det någon som gjort det och vad är för- resp nackdelar med detta?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Jag monterade dubb i min XTrim 2010 och 49 Ranger 2012 när de var nya, funkade riktigt bra. Märktes stor skillnad på hårt/isigt underlag.
XTrimen körde jag ca 150 mil med och tappade inte en enda dubb. Rangern körde jag drygt 700 mil med och då hade 2 dubbar försvunnit.
Jag körde med Bestgrips modell med grova gängor in i gummit https://www.best-grip.se/product/bestgrip-1740
Sedan är det ett absolut måste att trycka in Loctite 480 i borrhålet innan man skruvar in dubben, annars tappar man dubben ganska fort https://www.best-grip.se/product/loctite-480-med-liten-pip

Annars kan man köra med Kold Kutter, det gjorde jag på en SRV. På den så limmade jag inte skruvarna, men när skruvarna började försvinna så fick jag göra om monteringen och använda Loctiten. Sedan dess sitter dubben kvar, även nu efter 6 säsonger. Kör i.o.f.s inte så mycket per år, men ändå... https://koldkuttersweden.shop.textalk.se/sv/produkter/pro-kold-kutter/pro-kold-kutter-9mm/pro-kold-kutter-skruvdubb-5-mm-utstick-langd-16-mm.html
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Bara för du har dubb betyder det inte att den "river" upp mer snödamm såvida du inte åker och spinner hela tiden
 

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Pratade med en nyss som har dubbar på sin xtrim och han har kört flera hundra mil med sin och har inga isrivare. Han har aldrig haft problem med att slidesen går varm. Ska kolla in hans dubb någon dag.
 

Snögubben123

Medlem
20 nov 2018
9
2
3
44
Stockholm
Hej,
Nu har jag kört 110 mil med min Xterrain 600 3700.
Otroligt nöjd med maskinen och den passar mig perfekt. Jag har köpt nya dämpare fram (samma sort som sitter på 850). Uppdatering av stötdämpare fram har gjort maskinen mer körbar och nosen dyker inte på samma sätt som tidigare. Jag har även köpt en ultra låg framruta, kanske inte så bra när det är kallt men skotern ser cool ut.

En annan reflektion är att inkörningen tog för mig 80 mil. Den nya 600 motorn går fint och är stark från låga varv. Bränsleförbrukningen har för mig legat mellan 1,3-1,6 liter/ mil.

Har någon annan här en Xterrain? Hur upplever ni maskinen?

// Tobias
 

Attachments

Last edited:
Reactions: Boondocksaint

Connyw

Ny medlem
20 feb 2019
1
0
1
58
Norrbotten
Hej,
Nu har jag kört 110 mil med min Xterrain 600 3700.
Otroligt nöjd med maskinen och den passar mig perfekt. Jag har köpt nya dämpare fram (samma sort som sitter på 850). Uppdatering av stötdämpare fram har gjort maskinen mer körbar och nosen dyker inte på samma sätt som tidigare. Jag har även köpt en ultra låg framruta, kanske inte så bra när det är kallt men skotern ser cool ut.

En annan reflektion är att inkörningen tog för mig 80 mil. Den nya 600 motorn går fint och är stark från låga varv. Bränsleförbrukningen har för mig legat mellan 1,3-1,6 liter/ mil.

Har någon annan här en Xterrain? Hur upplever ni maskinen?

// Tobias
Hej

Jag har också en XTerrain 600 /3700 med ar/es
Det tog även 80 mil för mig att köra in den.
Bränslefubrukningen är nu 1,15-1,2 L/m
Jag har experimenterat med inställningen av befintlig fjädring för min körning. Jag gillar när den är mjuk och får jobba maximalt.
Testade även att montera isrivare, med dessa nerfällda sjunker tempen 20grader. Tycker den går med låg temp överlag 45-55 vid normalkörning.
Jag har utrustat den med ställbar framruta, backspeglar, förhöjt handskfack för min gps, dubbeldyna med ryggstöd, styrväska med värmeelement, summit 55L box och tåstöd. Kör mycket touring men har även hunnit testa den i pudersnö och jag är mycket glatt överraskad har 51mm kammar . 600r motorn med nya pdrive variatorn är helt underbar och efter inkörnings perioden är det bara att hålla i sig när man gasar. Det bästa är nog gas responsen som är omedelbar.
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Jag åker Boondocker DS 2019 och ibland går det galet och man hamnar upp och ned. Jag har dock märkt att min maskin läcker glykol när det händer, är det normalt? Det är inget jag känner igen från Polaristiden.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag åker Boondocker DS 2019 och ibland går det galet och man hamnar upp och ned. Jag har dock märkt att min maskin läcker glykol när det händer, är det normalt? Det är inget jag känner igen från Polaristiden.
Kör summit 850 och rullar min ganska ofta (får slut på talang) har aldrig sett en droppe av nån vätska!

Kan du ha ett läckande klammer som samlar glykol under motorn (som rinner ut när du rullar den?)
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Med min gula lins i gogglesarna ser det ut som när rovdjuret blöder ( som i filmen ), gröna självlysande fläckar i snön ;-) Jag måste undersöka detta vidare om det alltså inte hör till det normala.
 
Reactions: jockej

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Antar att du har kollat så att locket sitter som det ska?
Är det vanliga modellen så har dom ju lätt för att hamna på sniskan.

Vet att Sea-doo Spark hade problem med locket på vissa modeller tydligen. Tror det var att satte du den fel en gång var det svårt att få tätt sen.

Men då borde den väl iofs trycka kylarvätska ståendes på "fötterna" också?