Ski-doo 2019

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kul att summiten marknadsförs som en storhoppare :) Då borde böjda boggieskenor inte vara något problem att få ut på garantin...
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
2.5” är alldeles nog på 146”.’ Med 3” skulle det vara omöjligt åka brant utan att slå över.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
krokiga skenor hör ju annars till vanligheten på summit maskinerna, har dom uppdaterat drivhjulen så dom inte släpper och frisnurrar på drivaxeln?
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
3" kammar är enligt mig helt onödigt, har ju varit perfekt före hela året här i skogslandet uppe i norr.
Kanske lite kallt bara, i fjällen kör jag aldrig tycker det är värdelöst.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Då återstår att se vilka som kommer till Sverige och vad priserna landar på. Dock var det ingen som väckte det där riktiga vill ha begäret. eller så beror det bara på att man är grymt nöjd med den man har.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
3" kammar är enligt mig helt onödigt, har ju varit perfekt före hela året här i skogslandet uppe i norr.

Kanske lite kallt bara, i fjällen kör jag aldrig tycker det är värdelöst.


3” är tacksamt om man tappar fart och måste ta om. Bra också vid vissa typer av sockersnö (som det än inte varit i år i norrbotten iallafall)

Lite trist att den bygger fart så inihelvete fort dock. Summa summarum så gillar jag 3”
 

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Vilka modeller sitter 900 Ace turbon i? Nån modell som är 154” som man kan bygga om till summit? Annars blir det en 154” summit 600 med 3” mattan. En perfekt maskin i mina ögon då man får en betydligt mer hållbar maskin samt borde vara galet smidig
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det kommer nog ingen 900 turbo i Summit utförande vilket inte förvånar någon. Vid en hastig titt på BRP Usa kommer den i Renegade XRS & Grand touring limitid. Ingen av arbetsmaskinerna får 900 turbo i USA iaf Ser åxå att XRS renegade inte kommer med 600 r motorn i USA och säkert inte här heller. Det hade vart det mest intressanta för mig även om jag är ovillig att köpa nyaste modellerna. XRS Backcountry kommer inte hit enligt min handlare.

Åter igen ett starkt program av skidoo m 2 motor nyheter och 600 i fler modeller än MXZ , men att inte kunna välja motor till sin modell är väl lite svagt.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Det kommer nog ingen 900 turbo i Summit utförande vilket inte förvånar någon. Vid en hastig titt på BRP Usa kommer den i Renegade XRS & Grand touring limitid. Ingen av arbetsmaskinerna får 900 turbo i USA iaf Ser åxå att XRS renegade inte kommer med 600 r motorn i USA och säkert inte här heller. Det hade vart det mest intressanta för mig även om jag är ovillig att köpa nyaste modellerna. XRS Backcountry kommer inte hit enligt min handlare.

Åter igen ett starkt program av skidoo m 2 motor nyheter och 600 i fler modeller än MXZ , men att inte kunna välja motor till sin modell är väl lite svagt.
Ja och att om man vill åka 600 cc och inte ha en begie uppsättning stötdämpare så måste man åka MXZ.Lite trist. Hade gärna sett en Renegade XRS med nya 600 motorn.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Ja och att om man vill åka 600 cc och inte ha en begie uppsättning stötdämpare så måste man åka MXZ.Lite trist. Hade gärna sett en Renegade XRS med nya 600 motorn.
Men 900 ace turbon måste väl vara en mycket bättre motor än fettlagrade nya 600 cc motorn? Hållbarare och mera kräm i, skulle tro den går lika bra som 850in..........
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Men 900 ace turbon måste väl vara en mycket bättre motor än fettlagrade nya 600 cc motorn? Hållbarare och mera kräm i, skulle tro den går lika bra som 850in..........
Nu är det väl inte alla som känner behovet av 150+ hk så nog tycker jag det är märkligt att 600r inte kommer i xrs renegade.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Men 900 ace turbon måste väl vara en mycket bättre motor än fettlagrade nya 600 cc motorn? Hållbarare och mera kräm i, skulle tro den går lika bra som 850in..........
Lite tråkigt att den blir så tjock bara... Klart att det gör mindre på MXZ och Renegade, men ändock. =)
Smidigare än en 600 lär den inte heller vara. Tror personer som går in för att köpa en 600 ofta vill ha en lite smidigare maskin. Annars hade dom nog köpt en 4T av valfri annan modell för länge sen. (Tex vanliga ACE)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Men 900 ace turbon måste väl vara en mycket bättre motor än fettlagrade nya 600 cc motorn? Hållbarare och mera kräm i, skulle tro den går lika bra som 850in..........
Om hållbarhet är det enda måttet på kvalitet är svaret ja. Yamaha är långt ifrån en framgångssaga trots hållbarheten. Det finns alltså fler aspekter på kvalitet och kvaliteer än att motorn pallar 5-10000 mil
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Men 900 ace turbon måste väl vara en mycket bättre motor än fettlagrade nya 600 cc motorn? Hållbarare och mera kräm i, skulle tro den går lika bra som 850in..........
Visst är det säkert en fin maskin. Men jag gillar 600 för att den har all effekt jag behöver,mycket billigare försäkring än 800. Vad försäkringen landar på för 900 ACE Turbo vet jag inte. Men är det i samma kaliber som 800 är den mindre intressant för min del. Hade det nu varit så att jag känt ett skriande behov av 150+ hk så ger jag blanka fasen i försäkringskostnaden. Men som min körning är nu har jag roligare på en 600. Körde 1050 mil med en 600 SDI utan problem med den fettade veven. Sambons Summit 600 har gått drygt 1200 mil. Även den utan problem med veven. Så lite kanske det beror på hur man använder grejorna och inte bara det faktum att den är fettsmord.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Lite tråkigt att den blir så tjock bara... Klart att det gör mindre på MXZ och Renegade, men ändock. =)
Smidigare än en 600 lär den inte heller vara. Tror personer som går in för att köpa en 600 ofta vill ha en lite smidigare maskin. Annars hade dom nog köpt en 4T av valfri annan modell för länge sen. (Tex vanliga ACE)
Exakt så för min del iaf. Trivs bättre på 600,an för den är smidigare.
 

mitsumicke

Aktiv medlem
16 jan 2010
72
0
6
Kilafors
Någon som vet exakt vad som skiljer på summit x & summit sp? På bilder ser det ut att vara andra fotsteg på sp:n tex..
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har en 600 ace.. Tycker inte att den riktigt räcker till i det före som är nu iaf (140+cm). Det är inte tillräcklig hastighet på mattan för att ta sig fram bra.

Kommer 49 ranger med 900 turbo?