Motorolja viper-15

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Hallå

Var ute och jungfrukörde idag. Tanken slog mig om man bör ha koll på oljenivån. Jag har inte fått instruktionsbok av handlaren än. Vart kollar jag nivån? Behöver jag ens bry mig? (Maskinen går som en dröm och det är inget oljespill i garaget
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Maskin kommer larma om det skulle bli lite olja. Med de timmar en skoter går så är det ytterst osannolikt att du kommer behöva fylla på nånting mellan service. Jag är inne på min tredje maskin med den motorn och har då aldrig ännu efterfyllt. Annars är det ju lätt att kolla.... på 2014-15 är det ett kikglas på sidan av oljetanken (bakom höger sidokåpa närmast knäet), det ska vara minst upp till mitten på glaset, men det kan gärna vara lite över glaset tillochmed. På 2016 och framåt är det en traditionell oljesticka.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Men kom ihåg att halva glaset eller mer är då motorn är varm. När den är kall syns ingen olja där och ska vara så. Fyller du nästan fulla glaset då den är kall blir det för mycket
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Tjenare,
siktglaset var på 14s modeller som jag fattat det, på 15s och och framåt är det en sticka i locket innanför högra kåpan. Så är det på min i alla fall.
På 15s är siktglaset till transmissionen och istället en klassisk sticka på oljenivån :)