Tänder men dör

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Tja! skrev lite igår om ett problem med mattan, men ett större problem har uppstått...
Var ute och körde, utan problem, fram till att skotern dör, typ som att det skulle vara slut på bensin. Fyller på bensin. Men den dör så fort den tänder iallafall.
Det är en Lynx sport touring 800 05
 

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Lite sent svar från min sida nu, men har fortfarande problemet. Har ej kollat bränslepumpen, hur vet jag om den inte funkar som den ska?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ta ett kompprov innan du börjar skruva den kan ha skurit. Har man ingen kompmätare så duger de för tillfället att bara stoppa dit ett finger i tändstiftshålet och låt någon dra i starten, man känner ganska lätt om de är helt åt hell på någ av cylindrarna. Bränslepumpen kollar du enklast genom att dra lös bränsleslangen från förgasarna och dra i startsnöret. De ska skvätta bränsle ur slangen när du drar.
 
Reactions: Hybro

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Tack för svar!
Ska nog omformulera mitt problem lite. Skotern har inte skurit, den startar och går alldeles utmärkt tills man kört i 10 min till någon timme, effekten på när jag kör är densamma som om skotern vore ny. Men efter en bit (oftast, har inte kört så mycket i år) så dör den. Bästa sättet jag kan beskriva det på är att den slutar få bensin, och ger upp.
Förra ägaren tog bort startsnöret så enda sättet jag kan starta skotern är att hålla in elstarten, och med den så tänder den varje gång jag trycker, men bara i en halv sekund ungefär, sen dör den lika snabbt. Tändstiften är helt nya.

När man väntat i ett antal timmar (ett dygn i mitt fall) så har den startat efter några tändningar dagen efter och på så sätt har jag lyckats få hem den också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok då är de troligast statorn som har fel på lindningen så när den blir varm tappar den kontakten.
Men kolla ändå avluftningen från tanken så den inte bygger vacum. Testa köra med tanklocket lite öppet och går den då bra har du dålig vent ur tanken.