Variatorn sitter som berget...

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Ngn som har ngt fint tips när primären verkar sitta fast?

Har köpt avdragare till primären på en FST Switchback -06 men jag vet inte om jag vågar dra hårdare nu?

Har provat med långt skaft å hylsa, skaftet kanske nära 40cm.
Även provat Julas elektriska (230 volt) mutterknackare men den kanske är för svag? står inga Nm men 450w iaf. Drar allt den kan men släpper ej.

Frågan är hur hårt jag ska våga dra?
Kan ngt gå sönder där inne? Jag fattar att gängorna kan gå åt skogen men hur är det där inne där avdragaren trycker?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Prova kapa ca 5cm av tappen och kör med vattentricket istället. Dra så hårt du vågar, lossnar den inte då så koka upp 5liter vatten och häll på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du inte fettat in gängorna och yttre spetsen som trycker inne botten så prova det och dra så hårt du vågar. Du kan även värma variatorn runt centrum med vanlig varmluftspistol eller försiktigt med gasollåga samtidigt som du drar.
Vattentricket är bra men de är inte så lätt som de låter man kan få göra om tätningen med gängtejp xx ant ggr innan man får de tätt.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
För att förtydliga askers vattentrick. Bort med avdragaren, kapa en bit, fyll vatten i gängan, tejpa gängtejp på avdragaren och dra åt igen. (skotern må såklart ligga på sidan så vattnet stannar i veven)

Funkar det ändå inte, ställ ut skotern i kylan. Dagen efter borde den vara lös.
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Har provat vattentricket men utan att kapa pinnen ngt. Provade även med originalbulten som är gängad lägst in.

Tyvärr inget bättre resultat där.

Ska prova värma, men ngn skrev att man kunde ställa ut skotern i kylan.

Prova kapa ca 5cm av tappen och kör med vattentricket istället. Dra så hårt du vågar, lossnar den inte då så koka upp 5liter vatten och häll på.
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Hittade ingen tub med fett (nyss flyttat) men smorde iaf med olja, är det ok?
Provar igen med värme imorrn.

Om du inte fettat in gängorna och yttre spetsen som trycker inne botten så prova det och dra så hårt du vågar. Du kan även värma variatorn runt centrum med vanlig varmluftspistol eller försiktigt med gasollåga samtidigt som du drar.
Vattentricket är bra men de är inte så lätt som de låter man kan få göra om tätningen med gängtejp xx ant ggr innan man får de tätt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kapa avdagaren och kör med vatten.
Risken är annars att du kommer sitta med en trasig avdragare i vevaxeln...

Det går åt mycket gängtejp för att få det tätt.
Men när du får det tätt kommer den lossna.
Och du kommer bli förvånad att det gick så lätt att dra innan den släpper.
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Ska försöka hitta en bult med samma gänga idag och prova med den för att slippa kapa avdragaren, bra jag får öva på gängtejpen...sitter i skolbänken igen nu och tänkte bli VVS-are :)

Kapa avdagaren och kör med vatten.
Risken är annars att du kommer sitta med en trasig avdragare i vevaxeln...

Det går åt mycket gängtejp för att få det tätt.
Men när du får det tätt kommer den lossna.
Och du kommer bli förvånad att det gick så lätt att dra innan den släpper.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ska försöka hitta en bult med samma gänga idag och prova med den för att slippa kapa avdragaren, bra jag får öva på gängtejpen...sitter i skolbänken igen nu och tänkte bli VVS-are :)
Det är bara att kapa avdragaren...
Gjorde så med min och har aldrig ångrat mig.
Vattentricket är modellen...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vattentricket funkade sjukt bra.
Härligt!
Hade en Canadensare på besök för ett antal år sen.
Skulle ta av primären och sa att jag skulle köra med vattentricket.
Han trodde nog att jag var knäpp, hade aldrig hört talas om det.
Det som känns sjukt är att det går så pass lätt att skruva in avdragaren, man vrider ju runt med endast en hand.
Man tror inte det kommer hända nåt, men vips så börjar det knorra lite i primären, sen hoppar den lös.
Canadensaren hade stora ögon efter att den lossnat...
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Ett tips angående att det ofta är svårt att få avdragaren helt tät med gängtejp är att använda lin. Helt överlägset. Det är extremt viktigt att man inte drar för hårt med avdragaren mot vevaxeln. När avdragaren ger med sig ryker gängorna i veven direkt.