600 Etec + SPI pipa och Yrör = avgasfjäderdöden

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej!

Har ett irriterande problem som jag hoppas kunna få lite hjälp och tankar kring.

Jag har en Boondocker 3900, 600 Etec, med SPI Yrör (grenrör) och pipa. Avgasfjädrarna mellan yröret och pipan ryker all världens väg efter allt från 2 till 8 mils körning. Har provat originalfjädrar samt hårdare fjädrar.
Har även dragit silikonsträng över de för att dämpa vibrationer. Körde nu sist 8 mil och när jag kom hem satt bara 1 fjäder kvar.

Mina tankar är att iom att pipan är så mycket lättare, och utan isolering, så blir det mycket mer vibrationer, vilka fortplantar sig till fjädrarna som i sin tur går av i själva fjäderkroken.

Någon fler som haft erfarenheter som dessa? Tankar? Idéer?

Linda pipan med avgasbandage? Linda själva skarven?
Andra förslag?

Tacksam för hjälp då det inte känns så jäkla skoj att hela tiden vara vaksam på fjädrarna.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Har inte haft problem med att fjädrarna gick av, men det ville absolut inte hålla tätt mellan pipa och yrör. min lösning på det var att byta fjädern som sitter i kröken som drar ned pipan. Kan det kanske vara samma lika nu att den är för slapp så pipan rör sig mer än den borde upp och ned?. Tyvärr hade jag inge bättre svar än det.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Har inte haft problem med att fjädrarna gick av, men det ville absolut inte hålla tätt mellan pipa och yrör. min lösning på det var att byta fjädern som sitter i kröken som drar ned pipan. Kan det kanske vara samma lika nu att den är för slapp så pipan rör sig mer än den borde upp och ned?. Tyvärr hade jag inge bättre svar än det.
Tack för svar!

Jag har själv varit inne på att den kan behöva fixeras bättre mot stödet mitt fram. Ev även slänga på isoleringen och värmeskölden från originalpipan.

Edit: Problemet kan förhoppningsvis vara löst....

Fick ut nya fjädrar hos ÅF idag, vilka är 20 mm kortare än original och sitter jäkligt styvt åt. När jag skulle montera dessa, så kollade jag även huruvida pipan låg an mot bussningen framtill, när jag märkte att fjädern som ska hålla ned pipan framtill (original) sitter löst, den har ingen anspänning alls. Gick till och med haka loss med bara fingertopparna. (ett under att den satt kvar alls) Så jag drog dit en av de kortare fjädrarna jag fått och nu ligger pipan still.

Bara å prova nu å se om de håller, håll tummarna! =D
 
Last edited: