Lågfart på förgasare

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag får inte till lågfarten på min polaris.
Tänk er hastigheten man kör när man drar en Bob med ett barn på. Hastighet ca 10-15km/m.
Har ca 20-25 % gas.
Just nu går den snålt just på dom hastigheterna.
Drar jag ut bränsleskruven, går den för fett på tomgång.
Jag misstänker att annan trottelfasningen skulle vara pricken över i.
Eller funkar det med större lågfartsmunstycken, och ändå kunna köra snålare med bränsleskruven för tomgångens skull?
Hur funkar det bränsleskruv vs lågfartsmunstycken?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag får inte till lågfarten på min polaris.
Tänk er hastigheten man kör när man drar en Bob med ett barn på. Hastighet ca 10-15km/m.
Har ca 20-25 % gas.
Just nu går den snålt just på dom hastigheterna.
Drar jag ut bränsleskruven, går den för fett på tomgång.
Jag misstänker att annan trottelfasningen skulle vara pricken över i.
Eller funkar det med större lågfartsmunstycken, och ändå kunna köra snålare med bränsleskruven för tomgångens skull?
Hur funkar det bränsleskruv vs lågfartsmunstycken?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Du tänker rätt att de är Trottelvinkeln i bakkant trottlar som är för brant nu för just den typen av körning. De märks förmodligen inte när du kör utan kälke.
Jag tror inte du kan byta lågfart till större för de blir samma sak som att skruva på blandskruvarna.
Jag tror inte du får bort problemet helt genom att höja trottelnålarna men prova det först innan du går på trottlarna.
.De finns trottlar med olika vinklar de står ett nr på dem ex 3.0 och de är lutningen på trottelvinkeln. De bör finnas på skrotar men de blir ett elände att hitta flackare. Jag är osäker åt viket håll man går på siffrorna men jag antar att du ska ha en 2 eller 2,5 kolla reservdelslistor för där kan de stå om typ summit och mxz har olika vinklar i reservdelsnumret. Ett annat alt är att spackla på trottlarna 2mm i bakkant skärvinkeln. De håller bra med vanlig epoxy stålplast som tål soppa. Bäst är JB weld som du hittar på mekonomen men annars välj plasticpaddings tanktät.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Tack Boost, då slipper jag grubbla mera :)
Jag kör med en rensad slpluftburk, och jag gissar att det är den stör en del.
Jag såg att orginal är det cutaway 1.5, och det är den minsta öppningen.
Jag får fetta bränsleskruven när det ska dras pulka och snowracer 👍🏻.
Eller så gör jag som du skrev



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja har man öppnat en org luftburk kan man ofta få svårbestyckad snålgång i hela mellanregistret så illa att motorn skär om man ligger i jämn fart alt från 40-110kmt på led.
Kolla gärna stiftfärgen i jämn fart typ 70 och 90kmt utan kälke såklart.
Testa feta på blandskruvarna så mycket du kan stå ut med i surhet och shimsa upp trottelnålarna 1.1,5mm då kan du ev köra så både med och utan kälke.
Yes De låter som du redan har flackaste trottlarna.....
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag har nu fuskat och köpt en bredbandsmätare 😅.
Har schimsat upp trotteln allt som går + ett halvt snäpp till.
Ligger på ca 13,7 i afr- värde i smyläge och 12,5 i fullgas.
Vanlig fart afr ca 13.
Stiften ser lite feta ut på lågfart, men jag kör med tempaflow.
Så tanken är att kunna justera skruven på den efter kälke och ”bus”.





Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Bredbandslambda de va inte fy skam men lita inte enbart på den!
Jag tycker dock att den går för snålt på full gas 11,5-12 hade varit betydligt säkrare för en förgasar tvåtaktare. Har de varit en nyare insprutare typ brp e-tec eller en Polaris Axus & så kan man köra 13-till otroliga 14 afr utan att de skär. De nyare insprutarna sprutar in soppan på de viktigaste ställena så de blir inga hotspots soner som de blir i förgasar och tidiga insprutare därav kan man köra dem svinsnålt.
Jag skulle gjort en längre fullgasrepa och kollat stiftfärgen för den kan gå fetare/snålare än vad Lambdan säger, därför ska man dubbelkolla stiftfärg vs lambdavärdet man får fram.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok
Tack för infon :), då får jag fetta på


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nej du behöver inte fetta på förens du gjort en eller några fullgaskörningar och kollat stiftfärg du kan ev köra 12,5 afr om stiften ser ok ut. Men de är klart om du vill vara mer safe så kan du gå upp några steg i högfart direkt och därifrån kolla full gas stiftfärg.