Motorstrul Mountain max

Kallekobra

Medlem
15 okt 2017
5
0
1
Gävle
Jag har en Mountainmax 700 -00 som började konstra efter sommarvilan.
Den startar lätt och går bra i nån sekund för att sedan gasa själv upp till ca 4000varv, gasar jag till då så går den ner till 3000 varv och låter som den fyrtaktar.
Sprutar jag då in startgas så lugnar allt ner sig och går precis som den ska tills gasen är slut, då går den upp på 3000 varv igen och låter mycket skumt igen..

Är de nån som kan hjälpa mej med detta problem?
Jag har gjort rent förgasarna och alla munstycken är öppna vad jag kan se..
Med vänlig hälsning, kalle
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
De första jag skulle prova är att ha den på tomg så den rusar och spruta startgas på insugsgummina mellan motor och förgasare. Om den reagerar i varvtal på det så har du en spricka i insugsgummit. Om den inte reagerar på den testen så spruta startgas bakom variatorn mot vevaxeltätningen och lyssna om den reagerar på det.
Om den inte reagerar på ovan test så lär problemet vara skit i lågfartskretsen trots din rengöring.
De kan fortfarande vara skitbeläggning i lågfartsmunstyckena. De måste rensas ur med veckad koppartråd så man river lös beläggningar. Lämplig tråd hittar du i fintrådiga elkablar,,typ högtalarkabel.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är lömskt med en del lågfartsmunstycken. Efter att ha misslyckats med några förgasarrengöringar så har jag insett att det inte räcker med att bara hålla upp dem mot ljuset som hastigast och se att det lyser genom dem, man måste nästan titta på dem med lupp eller mikroskop för att se att verkligen hela hålet är öppet och inte hälften av det är igenkläggat.
En del munstycken som har en lång lite vidare borrning, "hals" med kanske 1-2 mm diameter utanför själva strypningen är också lömska. Det kan ligga skräp kvar i halsen efter rengöringen som bara väntar på tillfälle att täppa igen munstycket på nytt. Även detta kräver nästan avsyning med mikroskop om man ska vara på den säkra sidan. Jag brukar rensa ur "halsen" med en borr som passar perfekt eller är någon tiondel mindre. Jula sålde för några år sedan, kanske även nu, en billig sats med småborrar i steg om 0,05 mm.
 

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
låter nästan som att den tar tjuvluft. titta insugsgummina och cylinderfotspackningarna. efter som att det går upp i varv av sig själv.