Justera förspänning på boogiefjäder

Rednil

Medlem
9 apr 2015
12
0
1
Hej, jag vet att det här låter som en dum fråga men i alla fall. Jag har nyligen köpt en Polaris RMK från 2012 och tyckte att det var lite mycket skidtryck och läste då i manualen att den bakre boogiefjädern skulle lossas några varv. Men jag lyckas inte förstå hur man ska justera den? Ska man bara vrida hela fjädern eller behövs det ett verktyg? Jag infogar en bild från sprängskissen.
Tacksam för svar!rsz_rear_spring.gif
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.279
125
63
49
Orsa
nr3 ska du vrida vänster på bilden sett så du lättar på spänningen, fjädern kommer rotera med när du vrider på "skruven"
det bör gå att skruva den utan verktyg om du håller i fjädern med ena handen och vrider på skruven med den andra, så ska det gå om du tar i lite =)
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Hur ska förspänningen vara på den främre? På serviceverkstaden tyckte de att jag skulle ha den så långt ut som möjligt utan att fjädern var "lös". Står ingen speciellt i manualen heller.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Nu har jag inte måtten i huvudet, men generellt gäller ju att desto lösare spänning desto bättre lössnöegenskaper eftersom skotern då vill "kliva upp på snön". Dock får du högre skidtryck vid normal körning. Spänner du fjädern minskar skidtrycket.

Det är egentligen tl igen bara att testa sig fram. Börja löst och spänn eftersom.