Summit eller Freeride - återigen

slemrotta

Medlem
24 feb 2014
10
0
1
Borlänge
Hej!

Nu blir det en till summit vs freeride-tråd, fast med lite andra förutsättningar. Har läst de flesta såna trådar på olika forum, men jag har lite andra frågor och förutsättningar.

Den vanligaste frågan är vad man kör mest, led eller lössnö!
Dock har jag aldrig haft skoter tidigare, och har inte haft möjlighet tills det försen nu. Suget har funnits minst 15 år iaf och har bara kört gamla et, Elan osv när jag va yngre.
Så jag vet inte vad det kommer bli för körning, men den körning jag är vill utföra är puderkörning i den mån det går.

Läst mycket om att dämparna inte är jättebra på summiten, har detta inverkan om man väger runt 115 kilo?

Årsmodell tänkte jag sikta in mig på -14 eller nyare och Längden jag är ute efter är 154, tycker det verkar vara lagomt.

Sen har vi miltalen... är det vettigare att köpa en summit med 140 mil, istället för en freeride med runt 500 mil för samma pengar?

Anar att de flesta kommer föreslå freeride, men är just de olika miltalen på maskinerna för samma pris, och min vikt gällande dämpare jag funderar på mest.

/chrille
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Värt att tänka på att det finns stora fabriker som inte gör annat än att tillverka dämpare som är bättre än både summit och freeride dämparna, som dessutom kan vara bättre anpassad till lite högre kroppsvikt.
En maskin som gått 500mil börjar det bli dags att byta massa saker på...
 

slemrotta

Medlem
24 feb 2014
10
0
1
Borlänge
Ja, det har du ju rätt i. Vet inte allt för mycket om dämpare till skoter, men hittade engans till hyffsat pris, om det skulle kunna vara något. Fox-dämpare kostade en rejäl slant såg jag.

Ja, runt 500 mil blir det väl en del renovering.q
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Är det puder du ser som ditt mål tycker jag att det är det du ska sikta på det till en början. Jag köpte en Freeride som första maskin med din inställning, jag ville åka puder men köpte en Freeride då jag var osäker på om jag ville åka annat också. Åkte bara en säsong Freeride då lössnön locka mer och mer och jag kände att för att utvecklas var jag tvungen att gå på en Summit.
Jag väger som dig och dämparna är enligt mig för mjuka på båda maskinerna i framvagn. I boggien tycker jag då dämparna duger till det jag vill ha ut av dom.