Farsans Sdi 600...

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Tjena, börjar inlägget lite fint här.. ;D
Nu är de så att jag hämtade en summit 600 sdi 06 som är kanonfin i chassit åt farsan då ville börja åka skoter igen och det var lagom prisklass för hans halvdassiga intresse.

Åkte lite med den sen blåste han en kolv så den gick av på mitten, mycket riktigt och noggram som man var så fick jag byta block, annan vev som var i riktigt bra ordning. Fettade om lagrena på veven , alla packningar och böt kolvar . cyl å topp var de inte en skråma i och rengjord allt så, ja.. maskinen vart fräsch som fan för sin ålder..

Åkte 1.5mil kanske gick kanon. stängde av den i omgångar tills en sista gång så klart längst bort.. då var de ingen gnisa längre så vart bogsering.
( inge misständning gick 100% bra tills jag stängde av den)

Har kollat alla relän, mätt stator, dödare , värmt upp mpem , kollat kabelbrott, jordningar,. har kollat fan allt snart utom MPEN och dessen.

Nu efter motorbyte/renovering + 25timmars felsökning och en totalt stendöd ski-doo har det brunnit åt mej, totalt vansinnig. hade jag haft en gubbe dynamit hade jag sprängt den i luften..

Någon som har några ideer? är helt tom från dom nu, har läst att sdi verkar vara rena jävla elproblems maskinen vilket jag inte visste då jag hämtade en maskin som man trodde var bra för far på 62 år..


Det ironiska är att jag inte diggade brp överhuvud taget innan, men nog om det.. vart ju 7 resor värre nu Haha..
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ingen mästare på SDI jag, det enda jag kommer på är vanligt har du väl kanske koll på själv. Att batteriet är ok?
Tycker man läst om många olika fall där SDI maskiner fått alla möjliga olika fel av dåligt batteri.
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Ja, det är okej har även testat flera andra.. Har ström i skotern till display,bränslepump. Med noll gnista
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du kollat allt i kontaktväg så kan de vara statorn trots att du mätt den. Om du skruvar lös den kan du testa värma den samtidigt som du ohm mäter den då kan felet visa sig. Man kan även knacka på statorn samtidigt som man mäter.
Jag rek att lämna in statorn till Timrå elbyggnad för omlindning istället för en beg eller billig ebay stator. De brukar ta 1600-1800kr så du kan göra det på vinst och förlust i värsta fall.
 
Last edited:

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Testa Ohm mäta den. Gav 3-4.. ska va 5. Men sen när jag satt den mot jord gav den inge utslag överhuvud taget..
Får man ur motorn hel på en rev eller lär jag av med cyl?
Är ju gode trångt att få lös svänghjulet på plats
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett fel jag har varit med om på statorn - som går att reparera utan fullständig omlindning - är dålig kontakt i skarvarna mellan de tunna trådarna i lindningen och utgående kablar. Ofta är skarvarna gjorda med någon form av pressade skarvhylsor som inte ger bra kontakt i längden.
Säkra tecken på detta fel är om man får olika resistansvärde beroende på hur man polvänder multimetern, eller om mätvärdet ändrar sig efter att man har ruskat om motorn eller dragit i startsnöret några gånger.

Man bör dock komma ihåg att en spole på en tändplatta kan sluta fungera helt och hållet utan att det märks på likströmsresistansen, om den får ett kortslutet varv. Detta krävs det mer påkostad utrustning än en billig multimeter för att mäta sig fram till.
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
De ända konstiga jag märkte var att det började på 5. Sen 4 och sen till sist 3 på all🤔 efter motorbytet så var den helt utan gnista. Pillade på föraren och dess.en sen hade jag gnista.
Kan de vara nått sånt skit? Dödaren är kollad men inte dessen. Ska väl gå att bygga bort den så den hamnar i limpmode?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Innan du river bort statorn så mät picup spolen (picup coil) för framåt drivning de sitter nämligen två spolar efter varandra ena är för backen! Om den är väck tappar motorn timing = ingen gnista.
Om de hade gått att få i backen utan att starta motorn vore de en bra start test för då jobbar bara backens picupp spole men de är troligast inte möjligt att få i backen innan start?
Jag kollade på en bild av SDI stator och då blev jag tveksam till lindningsfel för den har så grovtrådig lindning. Men som Tobbe sa undersök övergångarna från lindning till kabel de brukar vara lödningar. Du kan smälta om dessa lödningar om du missänker glapp.
De kan även vara dess fel som du misstänker men jag vet inte hur man tjuvkopplar bort den.
 
Last edited:

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har varit med om en trasig pic up fast på en summit 600 HO - 03, den skotern hade inte heller gnista. Efter att vi bytt pic up så funkade den som vanligt igen. Kan vara värt att kolla upp som sagt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu har jag en relevant fråga i detta problem
Jag läste på ett usa forum om sdi 600/800 stator bekymmer och där skrev de att om motorn har elstart = batteri så ska motorn gå trots att statorn är väck så länge batteriet orkar hålla över 11 volt. Jag trodde att de va statorn som gav direkt ström till gnistan på både elstart modeller som utan elstart modeller.
Jag kunde inte forska fram fler svar om hur de funkar och jag vet inte sanningshalten på det inlägget.
Ang timrå elbyggnad så skrev jag fel på omlindning pris de tog 1600kr år 2009!
Man kan lämna in statorn dit för uppmätning de kostar inte många kronor de har betydligt värre mätutrustning än multimeter.
 
Last edited:

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Har haft den rackaren i åtanke hela tiden. pickupen som boost säger.. testa mäta den men gav total 0 utslag? hur mäter jag den? är det bara jag får signal att den är hel så multimetern piper? ska göra ett rygg imorn igen och kolla
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har haft den rackaren i åtanke hela tiden. pickupen som boost säger.. testa mäta den men gav total 0 utslag? hur mäter jag den? är det bara jag får signal att den är hel så multimetern piper? ska göra ett rygg imorn igen och kolla
På de flesta picupspolar är de två kablar som kommer ut ur dem mät mellan de två kablarna. Dra ur närmaste kontakt för annars kan du få ett underligt värde som typ 0 motstånd. Jag vet inte värdet på den spolen men de rör sig om 200 ohm skulle jag gissa baserat på andra picup spolar.
Men obs mät inte fel spole den för backen! Jag vet inte om den för backen har samma ohm värde men jag skulle tro det för de har ju samma funktion. Mät bägge och ligger de nära varandra i motstånd lär bägge vara ok.
Mät även mellan picups kablar och jord chassi de får inte jorda de lilla minsta!
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
2? sitter endast en sådan ,


men vad är nr 39? läste den hade nått med gnista/ starten att göra med?



 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
2? sitter endast en sådan ,


men vad är nr 39? läste den hade nått med gnista/ starten att göra med?



DE stämmer den har ju bara en picup gat dämit jag tog för givet att den hade elback. Jag kollade nu och den har ju vanlig växellåda!!
Den bör ligga mellan 190 och 230 ohm skulle jag gissa. Obs de ska vara stabilt motstånd.
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
nej! vill mena att de bara sitter en.. vart skulle den ha suttit ? och hur skulle jag kunnat missa den?:p
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
en sak till...
De kan väl förfasiken inte va nå säkerhets grej som brp har att om de är tomt på olja så går de inte starta skotern? har tagit bort oljepumpen då det var wiren som orsakade raset först
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
en sak till...
De kan väl förfasiken inte va nå säkerhets grej som brp har att om de är tomt på olja så går de inte starta skotern? har tagit bort oljepumpen då det var wiren som orsakade raset först
Du kommer väl ihåg att de behövs olja till vattenpump drevet?