Farsans Sdi 600...

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Den hade elback som funkade ändå
De ska vara omöjligt för motorn att gå utan pickupspole den måste ha varit hemsökt :bigsmile: Helt allvarligt helt otroligt men jag måste ju tro dig.

Ts fråga om oljebehållaren nivåvakt har med tändning att göra är värt att kolla. Många maskiner bla båtmotorer brukar gå i limp mode om oljan blir låg i tanken men helt tom vet ej vad som händer? Koppla in tankens oljenivågivaren och sopa i olja tanken och kolla gnistan helt enkelt.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Sdi:er med elstart har ett större batteri och då försvinner kondensatorn om jag minns rätt. Kondingen behövs troligen om du har ett friskt men urladdat batteri, då laddar du upp kondingen så du kan starta.

En vinter så vägrade Reläet till bla halvljuset släppa när man stängt av vilket drog ur batteriet. Uppladdningen av konding när man drog räckte inte heller utan jag fick lov att dra ur reläet.

En jul när jag skulle igång för säsongen så hade batteriet dött och det gick fan inte att få igång skotern, antagligen laddade batteriet ur kondingen. Med ett nytt batteri så hoppade det igång direkt.

Jag kan inte tänka mig att det finna nån SDI utan elback.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sdi:er med elstart har ett större batteri och då försvinner kondensatorn om jag minns rätt. Kondingen behövs troligen om du har ett friskt men urladdat batteri, då laddar du upp kondingen så du kan starta.

En vinter så vägrade Reläet till bla halvljuset släppa när man stängt av vilket drog ur batteriet. Uppladdningen av konding när man drog räckte inte heller utan jag fick lov att dra ur reläet.

En jul när jag skulle igång för säsongen så hade batteriet dött och det gick fan inte att få igång skotern,

Jag kan inte tänka mig att det finna nån SDI utan elback.
Jo de finns sdi utan elback kolla denna länk där de visas vanlig låda på en 06a sdi ho 600

https://www.skidooparts.com/oemparts/a/ski/500be54bf87002314436d24b/transmission
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok 39 var en kondensator de förklarar att den gick utan den. Jag tog för givet att 39 va en pickupspole jag kollade inte på skissen.

Ang dubbla pickupspolar så blev jag tvungen läsa på . De är bara förgasarmodeller som har dubbla pickar. Alla SDI och nyare E-tec kör endast 1 pickup. Tändomställningen för backen styrs förmodligen i mpm boxen numera.
 
Last edited:

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Det är inte hög å låg växel då?

Jag förstår inte vitsen när SDI:n har elback att ta bort den på en modell och ersätta den med mekanisk. Elbacken kom väl 03 har jag för mig. Sdi 05.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Det är inte hög å låg växel då?

Jag förstår inte vitsen när SDI:n har elback att ta bort den på en modell och ersätta den med mekanisk. Elbacken kom väl 03 har jag för mig. Sdi 05.
Du har rätt mekanisk växellåda finns bara på arbetsmaskinerna
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Nu har jag funnit felet. Troligtvis fett på triggern då jag inte torkade bort det till 100%. Sprutade in brakekleen på den å nu jävlar har jag gnista. Så har tagit 2 turer med den.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu har jag funnit felet. Troligtvis fett på triggern då jag inte torkade bort det till 100%. Sprutade in brakekleen på den å nu jävlar har jag gnista. Så har tagit 2 turer med den.
Kul!! Men de va ett underligt fel för fett borde inte påverka en magnets avläsning.