Fjädring ski doo bcx 2013

Stridarn

Medlem
27 okt 2017
12
0
1
När jag trycker ner bakändan med handkraft, då tar den röda klucken märkt 1-4 i gummit. Och jag har dom röda kluckarna inställda på 1,an mot gummit. När jag sen släpper trycket så blir det ett glapp på 1 cm mellan gummit och dom röda kluckarna. Sen tog jag tag i lyftbågen bak och lyfter upp den och då kan jag lyfta upp den ca: 1 dm innan fjädringen är helt utdragen. Och när jag släpper taget ifrån helt utdragen fjädring så sjunker den ihop en aning. Har fjädrarna som sitter innanför dom övre boogiehjulen i läge 3. Tycker att det är sånt stort glapp innan fjädringen börjar jobba. Ska dom vara såhär eller är det nått knas?? Känns som att jag skulle vilja att fjädringen skulle lyfta upp bakänden själv när man kliver av. Är inte så duktig på det här med fjädring och hur det ska vara.
Tacksam för svar
Mvh Jimmy
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
177
8
18
Örnsköldsvik
Dom röda kluckarna är kopplingen där du ställer hur kopplad boggien ska vara. Att det är glapp där gör ingenting alls
 

Stridarn

Medlem
27 okt 2017
12
0
1
Ok, men är lite mer brydd över att bakänden inte åker upp när man kliver av. Är det fjädrarna bakom dom övre boogiehjulen som ska trycka upp skotern?? Dom ser då hela och schyssta ut.
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
177
8
18
Örnsköldsvik
Jo det är dom fjädrarna som ska trycka upp den sen är det antagligen an gasdämpare som hjälper till också men jag gissar att allt har suttit där sen 2013 så grejerna har blivit lite mjukare men skotrar ska ha ett visst "sag" och generellt så dom brukar inte gå tillbaka hela vägen till där dom var innan man tryckte ihop fjädringen utan hjälp
 

Stridarn

Medlem
27 okt 2017
12
0
1
Hur mycket sag ska man ha? Från att jag suttit på skotern och klivit av, så kan jag lyfta upp den ytterligare 1dm innan den är i toppläge. 0ch när jag släpper skotern i toppläge så sjunker den den en aning utav sig själv. Borde man byta fjädrarna och renovera dämparen? Eller ska man bara tuta å köra?
 

Stridarn

Medlem
27 okt 2017
12
0
1
Tack så mycket för länken och tipsen du gett. Ska prova mäta på skotern när sambon kommer hem. Men jag är rätt säker på att jag kommer få göra nått åt förspännings fjädrarna. Och ev ta loss stötdämparen och kolla konditionen på den.
Mvh Jimmy
 

Stridarn

Medlem
27 okt 2017
12
0
1
Tog grannen till hjälp och skotern sjunker ner 1dm när jag sätter mig på den med max förspänning. Det positiva var att förspänningen orkar lyfta upp baken nu. Dämpar returen har jag ställt på mitten läget. Ska till los på lördag och jag får prova hur den känns då. En sak är ju säker och det är ju att fjädrarna är för klen. Med skjuts på kommer den ju att säcka ihop ännu mer. (Har dubbeldyna och ryggstöd)
 

Stridarn

Medlem
27 okt 2017
12
0
1
Beställt 2 st förspänningsfjädrar (extra kraftiga)och skickat in bakre dämparen på renovering idag. Ska bli kul att se resultatet sen. Har skjuts på dubbeldynan ibland och därav köp av extra hårda fjädrar.