Axys SKS 800 146" som polaris borde gjort den :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hunnit köra något? Nöjd med längden?
Har blivit 12 kördagar, fått ordning på mappningen så maskinen går riktigt bra nu. Längden är jag väldigt nöjd med, är lite mer en rmk med denna längd men fortfarande sjukt lekfull och tar sig fram riktigt bra, 5 av 5 tosters! Tycker 146" med detta chassie är helt perfekt för våra svenska förhållanden om man gillar att köra skoter, provar man en 155 efter ha kört denna så är 155an skittråkig faktisk :)
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Min drömskoter! Fattar inte att Polaris missade att göra denna? Är ju en 09as Assault i axyschassie... nåväl det kanske kommer då dom gör sin 840 motor =)

Kul att du fortfarande håller på och uppdaterar i forat. Själv har man ju tappat det den delen (facebooks fel)

Vad kostar det att göra om en maskin? 20k?

/Petter
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Min drömskoter! Fattar inte att Polaris missade att göra denna? Är ju en 09as Assault i axyschassie... nåväl det kanske kommer då dom gör sin 840 motor =)

Kul att du fortfarande håller på och uppdaterar i forat. Själv har man ju tappat det den delen (facebooks fel)

Vad kostar det att göra om en maskin? 20k?

/Petter
Jo den kommer från fabrik lagom till 840in :)
Facebook har jag inte förstått poängen med så jag har ingen.
Ja för runt 20k får man ihop en 155 -> 146 om man gör jobbet själv.
 

molgan

Aktiv medlem
26 feb 2009
56
2
8
Kiruna
Har blivit 12 kördagar, fått ordning på mappningen så maskinen går riktigt bra nu. Längden är jag väldigt nöjd med, är lite mer en rmk med denna längd men fortfarande sjukt lekfull och tar sig fram riktigt bra, 5 av 5 tosters! Tycker 146" med detta chassie är helt perfekt för våra svenska förhållanden om man gillar att köra skoter, provar man en 155 efter ha kört denna så är 155an skittråkig faktisk :)
Känns som att 146" är rätt längd om man vill ha roligt och köra, inte bara åka skoter. Var inne på det förra året men fegade ur då jag är rätt kass på att köra.

Nöjd med fjäderdämparna?
Personligen avskyr jag luftdämpare så testar med fox qs3r med fjäder i år då jag är lat och det är enkelt att klicka när de bara finns 3 lägen. Inte optimalt på något sätt men annars hade jag bara kört en universalsetting för allt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Känns som att 146" är rätt längd om man vill ha roligt och köra, inte bara åka skoter. Var inne på det förra året men fegade ur då jag är rätt kass på att köra.

Nöjd med fjäderdämparna?
Personligen avskyr jag luftdämpare så testar med fox qs3r med fjäder i år då jag är lat och det är enkelt att klicka när de bara finns 3 lägen. Inte optimalt på något sätt men annars hade jag bara kört en universalsetting för allt.
Är mycket nöjd med dämparna, fördelen med rc2 är att man har både hög och lågfarts justering på kompressionen, på qs3r är det bara lågfarts justering. Vilket gör att man med rc2 kan få en rätt mjuk maskin som ändå sväljer de värsta guppen och landningar.
Jag brukar inte pilla på dämparna när jag fått till en inställning som funkar som jag vill. Tror inte speciellt många fällt pillar på sina qs3r heller när det är fullt med is fastfruset i boggie och framdämpare.
 

molgan

Aktiv medlem
26 feb 2009
56
2
8
Kiruna
Är mycket nöjd med dämparna, fördelen med rc2 är att man har både hög och lågfarts justering på kompressionen, på qs3r är det bara lågfarts justering. Vilket gör att man med rc2 kan få en rätt mjuk maskin som ändå sväljer de värsta guppen och landningar.
Jag brukar inte pilla på dämparna när jag fått till en inställning som funkar som jag vill. Tror inte speciellt många fällt pillar på sina qs3r heller när det är fullt med is fastfruset i boggie och framdämpare.
Jag vet, hade evol rc2 på min förra skoter. Men de finns inte zero rc2 till Summit tyvärr.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Nästa steg blev att fixa boggien.
Det blev återigen skenor från iceage, av modell pro-rmk bomber 146".
Dessa är egentligen till proride chassiet, men bra att veta är att hålen är exakt lika som på axys så det är bara designen som är lite annorlunda.

Här ser man skillnaden när man ersätter luft med aluminium :)


Boggie med nya dämpare monterat. Har kört en hel del med fox float evol r/rc2 tidigare men ville prova fox värsta fjäderbeklädda dämpare nu, blir givetvis fram också. Även monterat skidoos variant av isrivare.


Nästa steg blir att montera tunnel med framdelen av chassiet.
Har du jämfört skillnad på profilen på boggie skenorna hur dom böjer upp mot drivaxeln,bytte till axys
drivaxel på min proride och fick problem att mattan kuggar över.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tog och köpte skins underhood bag, då polaris underhood bag inte duger till mer än att skapa imma på glasögon och göra torra handskar fuktiga :)
Durkslaget vid rutan är ännu sämre...
Då som det mesta från amerikat så är det halvfabrikat..
Då väskan bara monteras med kattstrypare mot pyramidröret så kan den hamna lite hur den vill, och ligga mot pipa eller ljuddämpare. Kanske mindre risk att bränna väskan om man har orginalpipa med värmeskölden. men den blir rätt het även den..
Så tog och fixa ett litet "stag" som håller väskan på plats.
Lite bilder:








Får hoppas att denna väska är lösningen för glasögonförvaring!
 
Reactions: Graesvik

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Visste inte ens att skinz hade en underhood bag. För oss som har polaris original, kan det inte funka att borra upp lite hål i skyddsplåten mot pipan? Som det är nu blir det ju knappt varmt där inne...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Visste inte ens att skinz hade en underhood bag. För oss som har polaris original, kan det inte funka att borra upp lite hål i skyddsplåten mot pipan? Som det är nu blir det ju knappt varmt där inne...
Skinz väskan har precis börjat levererats.
Provade att borra massor med hål i polaris foggern. Även satt distanser så den hamnar närmare pipan. Men fortfarande helt värdelös. Fattar inte hur man kan göra en så värdelös produkt från fabrik...
Skulle tro att största problemet är all isolering i väskan som suger vatten som en wettex, sen när det blir lite halvljumet där inne så immar dom igen glasögon, gör handskarna lite fuktigare än torr..

 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Är det verkligen bara turbo som saknas hos polaris i år?
Var mer en fråga om det var en del av planen. Rätt svårt för mig att veta vad du tycker saknas annars...
Nån kanske tycker dom saknar mugghållare i år? En annan att det saknas en 4T? (Kanske är samma person iofs)
 
Reactions: trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Var mer en fråga om det var en del av planen. Rätt svårt för mig att veta vad du tycker saknas annars...
Nån kanske tycker dom saknar mugghållare i år? En annan att det saknas en 4T? (Kanske är samma person iofs)
Vi får se snart vad det blir. Är nog mest ljudrelaterat egentligen, för det är ju något fel på ljudet på axys. (Nej, det är inte en skrikburk som ska på :) )
 
Reactions: trixa

zdravo

Medlem
17 apr 2015
27
0
1
Örnsköldsvik
Vi får se snart vad det blir. Är nog mest ljudrelaterat egentligen, för det är ju något fel på ljudet på axys. (Nej, det är inte en skrikburk som ska på :) )
kan faktiskt hålla med dig om att en annan karaktär på ljudet skulle inte skada, men då älskar jag ljudet från en trippel också så då är allt annat ljud tråkigt :p