Axys SKS 800 146" som polaris borde gjort den :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hmm. Har du koll på hur stor dom är? tänker om dom verkligen klarar att leverera bränsle nog för 0.5bar? Känns faktiskt långsökt. Men vore ju jättebra om jag har fel :)
Ska försöka undersöka det i helgen, ska bara få ihop boggien igen så ska jag ta och spänna fast skotern på traktorskopan och åka ner till älven... man ser hur många % duty man använder spridarna i pc5 programvaran, känns ju rätt bra att veta vart exakt originalspridarna maxas.
 
Reactions: Davajn

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Kör inte boondockers turbokit med standardspridare? De har ju kit med extraspridare också men då laddas det mer
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Ska försöka undersöka det i helgen, ska bara få ihop boggien igen så ska jag ta och spänna fast skotern på traktorskopan och åka ner till älven... man ser hur många % duty man använder spridarna i pc5 programvaran, känns ju rätt bra att veta vart exakt originalspridarna maxas.
Hur spänner du fast skotern i en traktorskopa de låter svår? Jag brukar ta pallgafflar och köra in dem bakifrån på varje sida matta så de ligger mot fotstöden på skotern. Mattan skottar då vattnet bakåt mot traktor men de är inga problem traktorn blir bara ren under hehe. Men jag har lite längre gafflar än de vanligaste korta sorten så jag vet inte om de går med korta gafflar? De går såklart förlänga gafflarna med plankor om de är för kort för man måste/bör ha plankor mellan fotstöd och gafflar som skydd för fotstegen. De lättsamma är att man bara tar två skruvtvingar och skruvar fast fotstegen mot gafflarna och sedan är de bara skotta vatten.
 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
hahaha allt jag ser framför mig är en gas glad test pilot stå på ena fotsteget med en dator på dynan, överlycklig att skoter går o sen vips släppte en tving o skotern ca 15m ut i vatten xD
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hur spänner du fast skotern i en traktorskopa de låter svår? Jag brukar ta pallgafflar och köra in dem bakifrån på varje sida matta så de ligger mot fotstöden på skotern. Mattan skottar då vattnet bakåt mot traktor men de är inga problem traktorn blir bara ren under hehe. Men jag har lite längre gafflar än de vanligaste korta sorten så jag vet inte om de går med korta gafflar? De går såklart förlänga gafflarna med plankor om de är för kort för man måste/bör ha plankor mellan fotstöd och gafflar som skydd för fotstegen. De lättsamma är att man bara tar två skruvtvingar och skruvar fast fotstegen mot gafflarna och sedan är de bara skotta vatten.
Det är bara att ställa skotern med skidorna i skopan med nosen inåt i skopan och sen 2st spännband bakåt som sitter typ längst fram på fotstegen. Då kommer man ut en bit i vattnet också, då det är ganska grunt vatten där jag kör ner så kommer mattan en bit ut så man inte slungar igenom någon sten i tunneln.
Blir minst sprut då också man vill hålla datorer och sånt torrt :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Ok då förstår jag men du har säkert en ganska stor skopa som är rel djup & hög i bakkant för fäste av spännband. Jag har bara en liten skopa som är grund i djupet och högsta 80cm hög i bakkant så jag kan nog inte få fast maskiner i den de blir för flack vinkel på spännbanden så jag skulle bara dra ihop skotern till ett dragspel. Med pallgaffelkörning så bör man binda fast skotern i baken mot pallgafflarna som extra säkerhet mot tvinglossning = ofrivillig badning av maskin och person.
 
Reactions: someone

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Kör inte boondockers turbokit med standardspridare? De har ju kit med extraspridare också men då laddas det mer
Jo men då levererar inte deras basic kit nå mer än 180hk heller.

Med pallgaffelkörning så bör man binda fast skotern i baken mot pallgafflarna som extra säkerhet mot tvinglossning = ofrivillig badning av maskin och person.
Låter som du har erfarenhet ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har varit ner och paddlat lite vatten nu, men det blev lite av en flopp.... visade sig att axysen är fruktansvärt otät så det tog inte många sekunder innan remmen var dyngsur, så det var bara att avbryta. Så det blir in i garaget och torka skotern och täta, så blir det mer körning imorgon. Isen håller på att lägga sig så det är nog sista helgen det går att köra i vatten.
Men lär nog få skaffa lite större spridare, för vid 6psi så låg spridarna på 100%, dock låg afr på sura 11 så den får iallafall för mycket soppa. Men då det började slira på remmen så det blev inte så vetenskapligt test just nu..
Men det positiva är att tomgången funkar perfekt nu efter spridarflytten och gasresponsen upplevs som bättre. Dock är vatten lite konstigt att köra i för det går väldigt trögt från första början.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Vad är det man brukar säga. 2 steg fram, 1 steg bakåt ;)

Men om du låg på 11 i afr på 6psi och full duty så kan de nog hända att du får det å lira med lite optimeringar. Jag var lite skeptisk till detta. Kul att det kanske finns hopp!

Kul att tomgången och responsen vart bättre. Kanske man skulle fått svarva till en Reed->gasspjälls adapter för 850 patriot motorn och satt spridarna där isf... Får se hur det är med utrymme att flytta bak gasspjällena efter plenumet är demonterat. Går inte det så är man rökt.
Helt galet litet avstånd mellan reeds och gasspjäll på nya 850 motorn... :(

Svarvade du bara några pluggar och blocka org spridarhålen? Typ som det är på mtntk kiten.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Vad är det man brukar säga. 2 steg fram, 1 steg bakåt ;)

Men om du låg på 11 i afr på 6psi och full duty så kan de nog hända att du får det å lira med lite optimeringar. Jag var lite skeptisk till detta. Kul att det kanske finns hopp!

Svarvade du bara några pluggar och blocka org spridarhålen? Typ som det är på mtntk kiten.
Skotern är nu tätad och variatorerna är rengjorda, dock kom ett bakslag till och det är att sekundärvariatorn har sprickor, är dock inget ovanligt för det har hänt på alla maskiner jag haft lite mer effekt i... så det är bara att köpe en ny ska låna variator från en annan maskin imorgon så jag kan köra ändå.

Ja gjorde precis som på mtntk för att plugga spridarhålen, först en svarvad plugg med o-ringar och sen en liten platta som trycker den på plats men hjälp av en skruv.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Idag har det blivit mer vattenpaddling. Blev betydligt bättre efter tätningen men fick lägga på en bräda på fotsteget och handskarna vid fotholken för att det sprutar tillbaka en del vatten vid vissa hastigheter :) Men det gick iallfal l köra lite vettiga test idag. Ställde ner laddet något för den låg på drygt 0.6bar och det förklarar nog de övervarvs problem jag hade i våras... nu ligger det på rätt precis 0.5bar och den får vara där nu. Får lite mycket soppa där men ligger stadigt och utan att väcka knacksensorn. Drog ner soppan 10% på högre varv och 80-100% gas. Spridarna går fortfarande i 100% men det är vid hård belastning och full gas, så det är helt safe att köra så, har lite konstig drevning i nu också så det går nog extra tungt. På mellan och högre mellan register så ser det riktigt fint ut. Så jag får se om jag ids stoppa i andra spridare, går nog att få fullgas att gå ännu bättre då.
Men på snö så kommer det att duga. Skulle tro att byter man spridare så är det lämpligt att sätta i ca 30% större. Så det skulle vara ca 900cc spridare, har för mig att original spridarna är på ca 670cc.

 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Snyggt! Du kanske har nämnt det men har du mätat mottryck något? När du byggt egen ljuddämpare och allt, kanske räcker att hålla koll på avgastemp.
 
Reactions: stefanoland

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Snyggt! Du kanske har nämnt det men har du mätat mottryck något? När du byggt egen ljuddämpare och allt, kanske räcker att hålla koll på avgastemp.
Det är samma konstruktion på ljuddämparen som jag hade på förra maskin och där funkade det bra med rätt avgastemp.
 
Reactions: antonbc

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Snyggt! De är förjävla smart å mappa den så där faktiskt. Känns som det ger en jäkla fin kontroll på lasten då du kan lyfta fronten och få upp mattan en bit ur vattnet. Kylningsproblem behöver man ju inte heller oroa sig över.

Nästan så de där ger mer realistisk mappning än att sätta den i en dyno.
 
Reactions: antonbc