Axys SKS 800 146" som polaris borde gjort den :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Vi får se snart vad det blir. Är nog mest ljudrelaterat egentligen, för det är ju något fel på ljudet på axys. (Nej, det är inte en skrikburk som ska på :) )
Många jänkare verkar ju tycka att SLP system är ett måste. Ger det så mycket effekt på Axys som det vill framställas eller är det lite båg? Snackas väl om en bra bit över 5hk med SLP? (Kommer ej ihåg siffran i huvudet nu tyvärr)
 
Reactions: trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Många jänkare verkar ju tycka att SLP system är ett måste. Ger det så mycket effekt på Axys som det vill framställas eller är det lite båg? Snackas väl om en bra bit över 5hk med SLP? (Kommer ej ihåg siffran i huvudet nu tyvärr)
Har jaws pipa på och den funkar riktigt bra. Den ändrar ljudet något i maskinen, mest pga att den saknar isolering på pipan så den låter lite ”skramligare”. Men man kör orginal slutburk, slp burken brukar inte hålla så länge, kör man hårt så lossnar bafflarna i slutburken, pga av utmattning/värme.
 
Reactions: trixa

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Intressant projekt detta!! Får man fråga om du har kollat vad den väger??
Tycker standard 146an känns något tung på skidorna för att vara en "lössnömaskin". Den väger väl ca 230 med elstart.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Intressant projekt detta!! Får man fråga om du har kollat vad den väger??
Tycker standard 146an känns något tung på skidorna för att vara en "lössnömaskin". Den väger väl ca 230 med elstart.
Switshback chassiet känns lite tyngre, och är ju det också.. sen att det sitter elstart och massa skit på dom gör ju inte saken bättre.
Har inte vägt min maskin, men det känns som den väger 150kg när man kör :)
 
Reactions: Thommyskold

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är det någon som har ett axys spjällhus löst som kan mäta om det är samma ytter diameter på båda sidor, alltså mot reedsen och luftburken?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Dags för bilder.
Tanken var att flytta spridarna till efter spjällhusen. Då jag sedan tidigare hade ett aluinsug med plats för spridare så var tanken att använda detta.
Så då började jag göra en passande fuelrail för originalspridarna och dämparna.
Skaffade även en liten fräsmaskin med rundmatningsbord då jag sedan länge har saknat en sådan.




Dock var det tydligen helt onödigt jobb då det visade sig att spjällhuset på axys är ca 5mm bredare än pro-ride så aluinsuget passade inte mot spjällhuset.
Plan B blev då att sätta spridarna innan spjällhuset i pleniumet. Och då hade jag lika gärna kunnat använt original fuelrailen. Men då denna redan var gjord så fick det bli den nya :)




Då spridarna inte sitter där dom var tänkt från fabrik så har jag bytt plats på pto och mag spridarna så tajmingen ska bli så rätt som möjligt, dock blir det inte alls lika kännsligt när dom sitter mot vevhuset och inte uppe i cylindern.

Nästa steg blev att fixa ljuddämparen.
Första steget blev att göra en lite stadigare platta för att hålla turbon, denna blir sedan integrerad i själva ljuddämparen.


Tyvärr togs det otroligt lite bilder under själva ljuddämparbygget då jag var tvunget att ha den klar innan fjällresa :)


Hade kunnat gått att gjort en bra mycket enklare design med mindre kanter på dämparen men kan man krångla till något så gör man väll det :)


Blev en hel del körning i helgen och måste säga att det fungerar otroligt bra, axysen är som gjord för turbo! Tror att de wirestyrda avgasportarna är en stor bidragande orsak. Gick förvånande snabbt och enkelt att få till en väl fungerande mapp. Ljudnivån blev också riktigt lyckad, låter som en stock axys när man kör lugnt sen går ljudet över och låter som en pro-ride på full mutter, sen kan man ibland höra lite mysigt turbokvitter. När man sitter på maskinen själv så hörs det betydligt mer att det är en turbo, men inte från sidan.
Enda problemet nu är att jag bara måste byta dedär jäkla skit centerdrive drivningen till riktiga noslip började kugga nå fruktansvärt nu när det är tung snö och mer power. Så jag var och inhandlade noslip och antistabbaxel idag, köpte en kugg större drivhjul också så får jag nog ännu mer snurr på mattan, tänkte behålla samma drevning. 20/40kugg.
 
Reactions: monno

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Yes Turbo ,,de ser riktigt bra ut och stenkul att du inte köpte färdigt turbokitt, men de vore ju för enkelt för Asker ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kul med överladdning.
Vilken turbo blev det?
Vad kör du med för motorstyrning?
Det blev en garrett gt2860rs alltså kullagrad så klart.
Kör med Powercommander 5 med tändning och med tillkopplad trycksensor (som en pc5 PTI). Trodde aldrig att det skulle fungera så klockrent som det gör.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Nice!

Var dock lite uppmärksam på att dessa PC5 enheter inte alls är särskilt tillförlitliga. Vet av rätt många som har pajat. Varav en snubbe har gått igenom 2st i vinter :(
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nice!

Var dock lite uppmärksam på att dessa PC5 enheter inte alls är särskilt tillförlitliga. Vet av rätt många som har pajat. Varav en snubbe har gått igenom 2st i vinter :(
Vad är det som händer då, och till vilken maskin är det som har pajat? Har hittils kört ca 150mil med denna i vinter, så än så länge funkar den perfekt. Däremot dom till proride med tändning verkar inge vidare..
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har den funkat 150mil så har du ett guldexemplar. Bara tuta å köra =)
Äger själv en pc5 som jag mest använder för lite felsökning. Den funkar då fortfarande.

Har bara blivit varnad att dom lägger av stup i kvarten. Vad som händer rent intern har jag absolut inte en susning om.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Då var det dags att gå igenom maskinen inför säsongen.
Några grejor ska göras om på turbosystemet då det gick väldigt fort när jag byggde det.
Då tanken från början var att använda mitt gamla aluminiuminsug från pro-riden. Men när jag byggde systemet i våras så upptäckte jag att axys spjällhuset var 5mm bredare än pro-ride, så då fick fick jag gå på en sorts plan B och sätta spridarna innan spjällhuset.


Efter att ha skruvat loss spjällhuset så såg jag att det gick att kapa ner 5mm.


Så fort upp med ena spjällhuset i fräsen så man inte hinner ångra sig :)


Ihopmonterad igen och det passar fint nu. Och nu fick man nytta av både insuget och den egenjorda fuelrailen.

Förhoppningen med att flytta spridarna till rätt sida av spjället är att tomgången ska bli bättre när motorn är kall. Som det är nu får man blippa lite med gasen kanske den första minuten vid kallstart. Blir bra om man ger mer soppa via pc5an men då blir det för fet när den är normalvarm. Men detta ska nog lösa detta lilla problem. Sen ger det mycket mer plats för att bygga en större luftburk och så slipper man ge plats åt spridarna och fuelrail då.
Fortsättning följer....!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Klokt! Har känt samma sak då jag hade dom före gasspjällen. Tror det har att göra med att soppa inte får blanda sig nog bra i luftströmmen då den är kall. Och sedan att gå genom det trånga området som är vid gasspjället gör ju att det "klumpar" sig och inte får mixa sig ordentligt.

En till nackdel som du kan hålla lite koll på när du har dom placerade före reedsen. Det är att gummipackningen på axys reedsen sväller upp då du får ansamlingar av bensin i botten av dom.
Dom fransar upp sig ordentligt. Kanske egentligen inte gör något när dom väl sitter där. Men ska man ut å in med lite titt som tätt så ser de väl inte direkt bra ut! Finns risk att dom tätar dåligt när man drar dit dom efteråt.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Har missat detta bygge! Kör du 2t olja genom turbon med spjällhusen efter turbon?
Har också blivit avrådde från pc5 med just tpi och tändning, de med justering av tändning hörs gå sönder lätt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har missat detta bygge! Kör du 2t olja genom turbon med spjällhusen efter turbon?
Har också blivit avrådde från pc5 med just tpi och tändning, de med justering av tändning hörs gå sönder lätt.
Japp 2t olja in i turbon med pluggad retur, och spjällhuset sitter där dom brukar. Har inte hört någon pc5 till axys som pjajat så problemet är nog inte så stort längre... men till tidigare modeller vet jag flera som pajat.
 
Reactions: antonbc