Justera förgasar luftskruvar för fetare blandning?

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Har en Indy 500 Widetrak -95 fläktkyld som går på BR9ES tändstift (rätt så kalla stift? Samt dessa fläktkylda motorer går väl allmänt varmare än vätskekylda?)

Bestämde mig för att kolla stiften och de verkar vara i nyanser av mörkgrå till grått med pyttepyttelite vitt längs kanten på cylinderformen där tändningen kommer från (inte på "bron"). Samt att runt på metallringen är det svart/brunt med olja.

Jag funderar då om att blandningen är optimalt men kanske lite för magert?
Kan jag få skotern gå lite fetare genom att justera luftskruven på båda förgasare så mindre luft komprimeras?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Br9es är snarare lite väl kallt stift för en fläktkärra de brukar ha bara br7-8. Sätt i vad som rek original till den. En fläktmotor har lägre kompförhållande och låg trimgrad vs en vattenkyld så den går kallare inne förbränningsrummet vilket innebär att man kan köra varmare stift.
Kör original bestyckning på högfart och justera endast nålhöjd och luft/bränsleskruvar. Bränsleskruven påverkar bara tomg och lägre trottellyft typ tonar av från 0-halv gas. Vid halv gas påverkar de nästan inget!
Trottelnålen påverkar lite under halv gas som mest vid halv gas och tonar ut mot full gas.
Kolla Braigasens hemsida där finns en tabell hur nål och bränsleskruvar påverkar motorn. De finns även en enkel stiftfärgs rek för bestyckning. Men obs där visas bara full gas = högfartsmunstycke! Kör även stiftfärgskoll på halv gas (trottelnål) och i lägre fart lågfartsmunstycke och bränsleskruv.
http://www.braigasen.com/plugchop.htm
 
Last edited:

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Det är rek. orginal med BR9ES till dessa, har orginal manual till skotern. Antar man ville ha kall stift till arbetshäst.

Oj, jag vet inte vad trottellyft är och var trottelnålen sitter. När du skriver bränsleskruven, menar du tomgångsvarvskruven som är menat att skruvas för hand och har lite större hattar, sitter horisontiellt till höger om förgasaren sett från förarsäte?

Av vad jag förstår så är det inte så enkelt som att skruva in luftskruvarna längst in och sen 1 + 1/4 varv ut (rekommenderat från manual)? Tänkte mig skruva in sen bara skruva ut kanske 5/6 varv eller 1 varv ut. Det här var en hel del vetenskap att kunna veta om förgasarinställning.

Eller menar du att nålarna = luftskruvarna?

Tack att du försöker hjälpa till :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Börja med att gå in på http://www.braigasen.se/ och läs allt han skriver om förgasarinställningar och stiftfärger de finns massa länkar där.
Trottelnålen är den långa nål som sitter inne i trotteln. Om du höjer den får den mer soppa i mellanregistret.
Lågfartsmunstycket och luftbränsleskruven påverkar tomg och lågfart. Man byter lågfartsmunstycke när luft/bränsleskruven inte räcker till dvs den är utgängad så långt att den lossnar eller är inskruvad max.
Om du har Mikuni vm förgasare vilket jag tror så sitter luftbräsnleskruven på höger sida förgasare långt bak den är mässingfärgad och har spårskruvmejselfäste. Skruvar du in den stryper du luften = den går fetare. Du kan skruva in den helt eller ut max så den riskerar lossna , de sker vid ca 3 varv ut. Får man inte till önskad gång inom de varven på skruven måste man byta lågfartsmunstycke.
Men i detta fall har du väl org munstycken i så du behöver bara jobba med nålhöjd och luft/bränsleskruv tills du blir nöjd med gången och stiftfärger.
 

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Tack för kvalitativ svar! Nu förstår jag bättre. Braigasen är en riktigt bra hemsida.

För att jobba med nålhöjd måste jag skruva ur toppen för att komma åt nålen? Eller lossna röret från luftbox till förgasare?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tack för kvalitativ svar! Nu förstår jag bättre. Braigasen är en riktigt bra hemsida.

För att jobba med nålhöjd måste jag skruva ur toppen för att komma åt nålen? Eller lossna röret från luftbox till förgasare?
För att få lös trottelnålen skruvar du av locket på förgasarna och drar upp trotteln med gasvajern. Du ändrar höjd på nålen genom att flytta ett clips upp eller neråt på nålen.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Fläktkylda Polaris har en tendens att gå för varma om man "surkör" - alltså tungt före, lågt varvtal, kanske drar något tungt lass, så sakta att det inte blir någon fartvind att tala om , medan det snarare blir tvärt om och motorn går onödigt kall när man väl har fått upp farten så att fartvinden ser till att det blir bra luftväxling i motorrummet.
Problemet tycks vara att kylfläkten bara blåser runt samma luft gång på gång så det blir varmare och varmare i motorrummet, vid långsam körning.
Troligen är det egentligen inte motorns konstruktion det beror på utan snarare hur motorrummet och huven är utformade.
 

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Fläktkylda Polaris har en tendens att gå för varma om man "surkör" - alltså tungt före, lågt varvtal, kanske drar något tungt lass, så sakta att det inte blir någon fartvind att tala om , medan det snarare blir tvärt om och motorn går onödigt kall när man väl har fått upp farten så att fartvinden ser till att det blir bra luftväxling i motorrummet.
Problemet tycks vara att kylfläkten bara blåser runt samma luft gång på gång så det blir varmare och varmare i motorrummet, vid långsam körning.
Troligen är det egentligen inte motorns konstruktion det beror på utan snarare hur motorrummet och huven är utformade.
Menar du att i med att det går varmt så går det magert och tvärtom när det är kall vind?

Förresten är det nog svar på Boost III att man har BR9ES stift till just dessa fläktkylda maskiner då antändning och block går varmare än vattenkyld.

I slutet av veckan, då ska jag köra tändstiftsavläsning med 3/4 gas 20 sek, sen döda samtidigt som man håller in gasen och kolla stiften med förstorningsglas. Lite läskigt att göra det när man inte har tidigare erfarenhet av det men man försöker vara påläst och se massa filmer på youtube :thumbsup:
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Inte uttryckligen, men däremot att det inte är så att en sådan motor "alltid" går för kall eller för varm, det varierar beroende på körförhållandena.

När det gäller hur temperatur påverkar bränsleblandningen så är det inte motorns och kylluftens temperatur som bestämmer den saken, utan det är temperaturen på dels bensinen och dels den luft som sugs in i luftburken. Det är fullt normalt att blandningen blir fetare om motorn får gå på tomgång länge, då bränsleflödet är litet och förgasarnas flottörhus värms upp av den varma luften i motorrummet. Bensin blir ju mer tunnflytande och rinner lättare genom förgasarmunstyckena när den är varm. När man sedan kör iväg och gör av med mer bränsle, så får man snart in kallare soppa från tanken i förgasarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Några viktiga saker att ta i beräkning när man bestyckar.

1. Ute temp.
Ju varmare de är desto fetare går motorn. De innebär att om man bestyckar in perfekt vid 0c så går den betydligt snålare vid -15c. Så jag rek att göra denna bestyckningsdag vid en medeltemp som du tror dig åka mest i. Jag som ex som bor i mellansvergie och är rädd för kyla bestyckar in för ca 5-7 grader kallt.

2. Höjd över havet.
Bestycka in för den höjd du ska köra på för de är tvåtaktaren känslig på. Ex om du bestyckar in för havsnivå och sedan far upp till fjällen så går motorn snorfett där uppe! Och bestyckar man in för fjällresan och glömmer bestycka tillbaka när man kommer hem kan den gå så snålt att den skär. De här gäller bara bara gamla förgasarskotrar utan höjd självjusterande förgasare.
 

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Hej, tillbaks till skotern nu och jag behöver mer av er mekaniska kunskaper för föggarna.

Skruvade av locket till den ena förgasasre (mikuni mic) och kunde inte komma längre än så. Jag är väldigt försiktig eftersom jag har inte öppnat en förgasare tidigare.
Hur ska jag gå tillväga för att kunna öppna upp allt och justera nålen? Verka sitta mässingplät för allt så jag kan ej justera clipset.



Kunde efter undersökningmed lampa och getöga se att clipset sitter på andra ringen från nålens topp. Vad är standardhöjden där clipset ska sitta?

Jag ska testa med att skruva in luftskruvarna till 1 varv först när jag gör stiftavläsning imorgon.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
För att få loss trottelnålen så drar du ihop fjädern och vänder trotteln upponer då ramlar den stora plåten lös och nålen går då att trycka lös inåt trottel. Du kan ta lös gasvajern också innan du tar lös trottelnålen de underlättar jobbet.
Jag vet inte vilken höjd nålen ska sitta på men clipset brukar sitta på mitten på de flesta motorer från fabrik.
 

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Nu kommer längre inlägg: Jag har varit ute och gjort tändstiftsavläsning.

Innan så öppnade jag föggarna och mycket riktigt var clipset på andra ringen från toppen och enligt manualboken ska clipset vara på tredje ringen från toppen så jag flyttade clipset till tredje ringen på bägge samt skruvade ut luftskruven 1+1/4 varv (allt enligt manual).

Varmkörde en bit med de gamla tändstiften sen så bytte jag till helt nya stift och körde på en gång halvgas/trekvartsgas 20 sek. Utetemperatur -4. Alla tändstift håller jag på samma sätt där MAG den högra, PTO den vänstra.

Detta var resultatet

Omgång 1. Tändstift set 1. luftskruvar 1+1/4


Gjorde jag rätt? Skulle jag ha varmkört stiften först?

Tyckte ju att det var för vitt så jag skruvade ned till 1 varv ut med luftskruv.

Omgång 2. Tändstift set 1. Luftskruvar 1


Blev lite mörkare och den vita beläggningen verkar ha farit bort. Skruvade ned skruvarna till 3/4.

Omgång 3. Tändstift set 1. Luftskruvar 3/4


Märkte ingen större skillnad, kan ha blivit mörkare om man är petig.

Böt till ny uppsättning tändstift med samma inställningar för att se om det höll sig. Satte i och körde direkt 20 sek halv/trekvartsgas sen kollade jag.

Omgång 4. Tändstift set 2. Luftskruvar 3/4

Det blev direkt vit beläggning (är det för varmt?) Skulle jag ha kört mer med stiften?

Kör ett tag till, både medel och låg fart, sen halv/trekvartsgas i 20 sekunder.

Omgång 5. Tändstift set 2. Luftskruvar 3/4


Blev mörkare, mindre vit beläggning. Nu stoppar jag avläsningarna och körde hem. Behöver bättre vägledning känner jag, körde jag stiften för snabbt? Skulle jag har kört mer med stiften innan? Går skotern för magert? Frågorna är många.
 

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Mina tankar går kring att misstagen jag gör är följande:
1. Jag gjorde något misstag med föggarna
2. Jag körde för lite med tändstiften (motorn var dock varm men inte stiften, även om de blev varma efter testen).
3. Det är för varmt ute för en fläktis? bara -4.
 

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Update: Jag är väl paranoid då det är första gången jag äger en så pass gammal skoter och justerar föggarna manuellt. Däremot har jag anekdot att komma med, märkte att mina skotervantar var borta så naturligtvis har jag lämnat dem på platsen där jag testkörde. Tog skotern dit i mörkret minus 9 och hämtade vantarna. Kollade stiften när jag kom tillbaka, då var porslinet gyllenbrunt och bron samt hatt mörkare. Men det var ingen ordentlig körning på tal om. Men Jag antar att jag läste av stiften för snabbt men man är så pass paranoid att det ska skära sig i motorn.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag vet att de står på Braigasens hemsida att stiften ska vara nya men jag säger tvärtom kör ett längre tag på dem innan avläsning för de är svårt att få rätt färg på den då de är nya. Borsta av dem mellan avläsningarna bara. Bilderna visar inte färgen nere runt botten på porslinet så de går inte uttala sig om hur fett den går. Försök få botten på porslinet gyllenbrunt typ 2-3mm upp från botten inne i stiftet resten uppöver porslinet kan få vara rent porslin eller svart/grått. Bygeln kan vara grå brun svart kolla bara så den inte är kritvit och har smältmärken.
Innan du jobbar mer med lågfart och mellanreg kör fullgasrepor för om du måste byta högfartsmunstycke får du börja om igen med lågfart mellanreg!
Kör så långt du törs på full gas helst på en sjö så du kan sträcka ut ordentligt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man bör också tänka på att färgen på tändstiften också kan bero på ev färgämnen i den tvåtaktsolja man använder. Mycket mörka eller starkt färgade oljor ger ofta mycket färg på stiften, i synnerhet om man har tagit till lite extra oljeinblandning för säkerhets skull.
 

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Båda stiften är bruna och skotern går rikt. Så det är i rätt riktning, jag kan även se att MAG sidan går lite fetare än PTO sidan. Har inhandlat kompprovare från biltema så imorgon ska jag kolla kompen på båda. För övrigt så startar skotern bra och går fullt ut. Inga misständning eller så.