Variatorn fastnar på axys.

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Jag satte dit ett variatorkit nu in för vintern på min sks -16. Men nu när ja backar hårt så fastnar den så de bara rasslar o skriker om remmen, sen när man ska framåt så blir de lika. Den blev aldrig så med originalgrejerna. De slutar med att en polare får lyfta upp i bågen o då släpper variatorn o funkar igen! Nu sen ja köpte de så säger folk att den killen säljer kit med beggade fjädrar men de låter ju sjukt dåligt men de kansle inte har med mina problem att göra ändå.
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
helix med två olika grader att välja på 42 o 44, ja valde 44. sen vikter. primär o sekundärfjäder. de funkar att backa på leden o vända på vägen men kör ja fast uppför i lössnö o ska backa mig neråt o kör till varvstopp så blev de där fenomenet flera gånger per dag!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Då låter det som den saknar backspår, för då går det att backa om det inte är någon belastning, precis som du beskriver.
 

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
En kompis råkade ut för detta i helgen och när vi plockade isär helixen och jmfr med originalhelixens backspår är den nya helixen "grundare" (brist på annat uttryck). Han har köpt ett v-kitt med fjädrar, vikter och helix, är supernöjd förutom backen då. Någon på BCOS nämnde att man kunde slipa om helixen men det verkar långsökt att han skall behöva göra det på något han köpt eller?
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Faktiskt har jag också läst lite sånt nu att backspåren är jolligare på v-kits helixar. Såg att nån sålde med förbättrad backfunktion med typ djupare backspår.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
40
Gräsmyr / Umeå
Hade exakt samma problem på min -05 rmk med v-kit och 42/44 helix, i mitt fall så funkade det klockrent säsongen före och det räckte med att jag nu tog isär sekundären i småbitar o rengjorde/putsade alla ytor så funkade det igen trots att jag egentligen inte såg något fel nånstans
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Har samma fenomen på min Axys med v-kitt. Går bra att backa så länge det går lätt. Vid tex en fastkörning så drar den ner remmen i sekundären direkt. Backspår finns i sekundären. Mycket irriterande!