Längd på viper/sidewinder?

lattan

Medlem
21 mar 2011
9
0
0
Norrbotten
Jag står i begrepp att köpa en viper eller sidewinder (beroende på deal ) men jag har svårt att bestämma mig...
Kör nästan uteslutande nere vid norrbottenskusten och gillar att ta mig fram utanför leden. Har även behov av att kunna skjutsa frugan ibland.
Så, hur är en mtx 153 eller 162 -16 t.ex? Omöjlig att bomba långtur på led med? Bränner slides eller förstör mattan?
En xtx LE? Oduglig i snön?
Ös på med era erfarenheter tack!
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Inte för att jag har så bra koll på yamaha men jag kör mycket här vid kusten. Mer än 146" så får man aldrig någon riktig utmaning att ta sig fram (tråkigt enligt de flesta). Så jag tycker ~137-146", då får man betydligt trevligare ledegenskaper också :)
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Viper XTX-LE är väldigt bra för det du är ute efter. Jag har kört på en sådan i 4 år och de fungerar riktigt bra så länge det inte lutar för mycket.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Ja men helvete, en 162:a med 76 kammar ska du inte ha. 141:a med 57 mm komma du långt in i busken innan du sitter fast. Åker du som du beskriver fungerar xtx-se också bra, Cobramattan på 38 mm är riktigt fin för led- och myråkning. Men det ska vara hyggligt platt.
 

lattan

Medlem
21 mar 2011
9
0
0
Norrbotten
En -16 mtx 153? Fungerar den som touringskoter ibland tro? Eller kommer jag att förstöra matta och slides när jag skjutsar?
Annars låter det intressant med en xtx, större utbud.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
En -16 mtx 153? Fungerar den som touringskoter ibland tro? Eller kommer jag att förstöra matta och slides när jag skjutsar?
Annars låter det intressant med en xtx, större utbud.
Finns ju två varianter av -16 153". Den svarta med 66 mm matta och vanliga fjäderbeklädda dämpare. Sen finns ju den vit/röda med 76 mm matta och kralliga dämpare runtom. Prisskillnaden är ganska liten men jag tycker den svarta är lämpligare ändå. 66-mattan är mer allround och den mjukare stötdämparuppsättningen gör den rätt så följsam ändå. Funkar utmärkt för touring.

Men det är mycket grejor för pengarna på den vit/röda LE'n förstås....
 

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
Instämmer med Crusty007 och Vituraz.För din kustkörning är en xtx det perfekta valet! Varför åka mountainsläde när man ska åka led o skjutsa? Kommer man inte upp o fram i skogen med 141" o 57mm beror det främst på den bakom styret. Men är självklart ditt val vad du köper. Lycka till! :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Lite så mina tankar gått också...men hur håller en 76 matta på led? Krängningshämmare? Skjutsa?


Trist, långsamt, äter slides, drar soppa osv osv.

Gå på måttligare matta så får du roligare skoter.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Sidewinder xtx e btx verkar vara min maskin. ��
Bra val vilken än du tar! Sidewinder är en rejäl uppgradering jämfört med Vipern. Kostar ju betydligt mer iochförsig.... men så är livet. De kostar mycket som beggade också, de få beggade som finns på blocket startar på 110 000 och uppåt.
 

lattan

Medlem
21 mar 2011
9
0
0
Norrbotten
Skiljer ju som sagt en hel del i pengar mellan sidewinder/viper.
Är en viper alldeles för trött eller är en sidewinder mer än man behöver om ni förstår hur jag menar.


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Alla skotrar är ”för trötta” när man vant sig... dvs mycket vill oftast ha mer.

Det bästa sättet är fortfarande att först köpa en något äldre skoter med svagare motor, lära sig köra ordentligt och sedan uppgradera baserat på sina egna preferenser och inte på andras. Det blir billigare, bättre och du har roligare under tiden - och efteråt.

Viper har fullt tillräcklig effekt till det den är tänkt till, dvs allroundkörning även med kälke. Sidewindern är det starkaste du kan köpa över disk och för en liten summa till så har du 250 hk att köra med... och slipper skruva halva vintern.


3=6
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Köp inte en Viper MTX, de är så lågt drevad så de går inge fortare än 110-115 km/h, bara ylar. Köp en XTX så får du fullt drag upp till 150 km/h och hänger på 800 maskinerna, annars blir du frånåkt av en 600 ace ( 60 hk ). Köra i lössnö bland tätskogen lessnar man fort på , det är full fart på leden där det avgörs och roligaste körningen.............Helst Sidewinder XTX alt BTX, ingen MTX där heller