Börjat fixa med en gammal Aktiv Blå

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Farsan köpte i början på -70 talet en flångny Aktiv Blå. Numera är den väl inte riktigt lika ny så jag har idag ägnat den lite "kärlek". Farsan älskar verkligen skotern, däremot har det väl varit lite si och så med underhållet.

Idag har jag fixat med:

* Samtliga 3 bromsar fungerar efter lite justering, innan hade man endast bromsen på variatorn (som i sak är väldigt effektiv).

* Såväl hel som halvljus fungerar för första gången på över 30 år, dels var den gamla glödlampan pajj och så hade sladdarna smällt ihop ungefär vid kontaktstycket för skarven där man lossar för att kunna lyfta bort huven.

* Ny baklykta monterad med tillhörande lampa

* En gängstång fastsvetsad som nytt styrstål, otroligt vilken skillnad det gjorde på hårt underlag.

* Nytt batteri, orginalbatteriet var rätt dött om man säger så

Enda smolket i bägaren med dagens jobb var att elstarten inte hoppade igång med nya batteriet, klickar inte ens någonstans så man vill ju spontant tro att det är startrelät. Blir mer felsökning imorgon

Lite smått beroendeframkallande att köra med skotern och se de fina spåren bakom, hade dock inte skadat om det funnits några kammar på mattorna
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kul! Det du också kan göra för att få lite förbättrad styrning är att sätta mellanlägg/glidlager på styraxeln så att skidan flyttas ned en centimeter eller så. Det gör underverk, men kom ihåg att äldre skotrar styrs med viktfördelning och dubbelbandare helst inte alls... :)

Framkomligheten är imponerande på dessa maskiner, särskilt när man lärt sig köra dubbelbandare.


3=6
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Nu fungerar även elstarten, det var tändningslåset som var dött under de senaste 30-åren, så jag löste det med en separat startknapp. Vrid ett snäpp med nyckeln sen trycka på knappen

Farsan är otroligt nöjd med mig:)

Det där med skidan var ett bra tips, öka skidtrycket på så sätt.