Lynx Rave 600 RS -15 dör vid gaspådrag...?

jesseplas

Rookie sledder
24 dec 2017
8
1
3
Lynx Rave RS 600 dör vid gaspådrag
Hej! Jag har lite problem med skotern. Det är en Rave RS 600 E-Tec. Det är min första skoter så jag är helt nybörjare.

Problemet lyder såhär:
Den går rätt dåligt på tomgång och har en tendens att dö när man precis har fått igång den, om man inte håller koll på varven. Efter ett tag när den går stabilt på tomgången kan den dö vid gaspådrag. Man måste som "jobba" upp den i varv genom att pumpa på gasen. När man väl kommit iväg så går den bra, tills man saktar ner eller stannar. Då dör den eller så går den ner så lågt i varv att den knappt orkar dra runt. Efter kanske 15 sek av kämpande så börjar den låta som vanligt igen och man kan försöka gasa iväg.

Killen som hade den innan mig hade ställt in den på våråkning i riksgränsen. Alltså runt 800möh. Just nu bor jag på ca 400 meter över havet (Mellan Riksgränsen och Kiruna). Kan det vara orsaken? Insprut? Han sa något om byta munstycke på insprutet?

En liten grej till... den böjar dra iväg vid ungefär 6000 rpm och då sticker den verkligen, jag gillar det men flickvännen gör inte det. Kan man ändra något så att den börja rulla vid lägre varv och kanske lite mindre våldsamt? Är ju medveten om vad det är för skoter jag köpt, men vill bara kolla

Tack på förhand och gott nytt år!:)
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Lättaste sättet för dig att få en skoter din flickvän vill köra är att byta fjäder i primärvariatorn. Har haft RS för ett par år sedan själv. Fjädern i din maskin är säkerligen fjädern som följer med maskinen ny, inslag på ca 6200. Enligt mig endast lämpligt för skotercross eller liknande. Jag bytte till en fjäder med inslag på ca 4200, fortfarande rapp men ändå körbar på led.

Är du säker på att det är E-tec? RS maskinerna kommer ju med en traditionell förgasarmotor. Att den bluddrar och går dåligt kan mycket väl vara fel munstycken, tidigare ägare kan även justerat nålen till trotteln för att få till rätt värden. Kika vad som sitter i, original storleken brukar vara bra att utgå ifrån tycker jag.

Hoppas du får till det! Ett tips är att montera fler boggiehjul, äter slides annars ;)
 

jesseplas

Rookie sledder
24 dec 2017
8
1
3
Lättaste sättet för dig att få en skoter din flickvän vill köra är att byta fjäder i primärvariatorn. Har haft RS för ett par år sedan själv. Fjädern i din maskin är säkerligen fjädern som följer med maskinen ny, inslag på ca 6200. Enligt mig endast lämpligt för skotercross eller liknande. Jag bytte till en fjäder med inslag på ca 4200, fortfarande rapp men ändå körbar på led.

Är du säker på att det är E-tec? RS maskinerna kommer ju med en traditionell förgasarmotor. Att den bluddrar och går dåligt kan mycket väl vara fel munstycken, tidigare ägare kan även justerat nålen till trotteln för att få till rätt värden. Kika vad som sitter i, original storleken brukar vara bra att utgå ifrån tycker jag.

Hoppas du får till det! Ett tips är att montera fler boggiehjul, äter slides annars ;)
Hörredu tack för svar!! Jag hade nog fel om E-TEC, vet ej varifrån jag fått det... de nya kanske kommer med det...? Jag ska se om jag lyckas hitta förgasaren och rengöra och kolla munstyckena, och även kolla på en ny primärfjäder! Och fler boggiehjul kanske inte heller är så tokigt... Tack :D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Prova feta på den genom att skruva på bränsle/luftskruvarna. Jag tror skruvarna påverkar luftinblandningen på dessa gasare så ju mer du skruvar in dem desto fetare går den. Men även om du får till den bra på tomg med luftskruvarna så kör inte mer förens du kollat högfartsbestyckningen den kan vara på tok för snålbestyckad även där.
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Han ska absolut inte snåla den ännu mer då den redan går för snålt.

Kolla servicemanual och bestycka förgasarna för rätt höjd/temperatur. Har du ingen så kan säkert din brp återförsäljare hjälpa dig med det. Nu lär den vara bestyckad för hög höjd och plusgrader.
 
Reactions: trixa

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Han ska absolut inte snåla den ännu mer då den redan går för snålt.

Kolla servicemanual och bestycka förgasarna för rätt höjd/temperatur. Har du ingen så kan säkert din brp återförsäljare hjälpa dig med det. Nu lär den vara bestyckad för hög höjd och plusgrader.
Bra att du va med där jag tänkte tvärtom den ska såklart fettas på när man kommer ner på lägre höjd!! Jag ändrar tidigare inlägg.
 

jesseplas

Rookie sledder
24 dec 2017
8
1
3
Uppdatering:

Trodde först att den bara fick för mycket soppa och drunknade bara men visste ej varför, lät lite konstigt så misstänkte att den gick på en cylinder och att en hade skurit. Tog bort tändhatten på ena tändstiftet och drog igång den, den lät precis som vanligt...

Efter lite mera inspektion såg jag en stålbit som satt runt tändstiftet och kollade i tändhatten och den var helt paj så det var därför den gick på en cylinder bara. Nu ska en ny tändhatt på på måndag och sen förhoppningsvis går den som den ska.

Tack för hjälpen :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Bra enkelt fel men OBS den va ju bestyckat för 800 meters höjd och de innebär att de finns risk att förra ägaren stoppat i mindre munstycken! Du bör kolla bestyckningen innan du kör annars är risken stor att den skär!
Om du inte orkar kolla munstyckena så kolla stiftfärgerna vid olika hastigheter.
 
7 okt 2018
6
0
1
53
Lögdeå
Lättaste sättet för dig att få en skoter din flickvän vill köra är att byta fjäder i primärvariatorn. Har haft RS för ett par år sedan själv. Fjädern i din maskin är säkerligen fjädern som följer med maskinen ny, inslag på ca 6200. Enligt mig endast lämpligt för skotercross eller liknande. Jag bytte till en fjäder med inslag på ca 4200, fortfarande rapp men ändå körbar på led.

Är du säker på att det är E-tec? RS maskinerna kommer ju med en traditionell förgasarmotor. Att den bluddrar och går dåligt kan mycket väl vara fel munstycken, tidigare ägare kan även justerat nålen till trotteln för att få till rätt värden. Kika vad som sitter i, original storleken brukar vara bra att utgå ifrån tycker jag.

Hoppas du får till det! Ett tips är att montera fler boggiehjul, äter slides annars ;)

Vet du ifall den drar mindre också?