-16 Mtx 153 tung styrning

Snöskristall

Rookie sledder
1 jan 2018
10
0
1
Vad har ni för inställningar på boggie och framvagn ?
Upplever att min MTX 153 med Abris kitt kutar lite överallt när jag kör, kan helt plötsligt skära ner med skidorna när jag kör i lössnö eller på led.
känns jävligt nervös ?

Någon som upplever samma sak.
 

Snöskristall

Rookie sledder
1 jan 2018
10
0
1
Försökte lägga in några bilder men de gick inte så bra.
Men den sitter i det nedre hålet på chassiet och ballator remmar är på längsta.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Nu har du ju Float runtom så jag vet inte riktigt hur det är med tryck osv. På min 2016 med fjäderbeklädda dämpare så har jag centerdämparen på max förspänning. Framdämpare ganska hårda och bakre boggidämparen lite mjukare. Jag har också boggifix, och tycker totalt sett den funkar riktigt fint.
 

Snöskristall

Rookie sledder
1 jan 2018
10
0
1
Okej, kollade trycket i dämparna och de är enligt boken för MTX.
Är inte nöjd alls, bångstyrig.
Ska prova att ändra lufttryck i centrum dämparen och se.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Har du boggifix och för lite tryck i centerdämparen inbillar jag mig att det blir sämre än original. Om man tittar vars främre svingarmen flyttas så förstår man att dämparen måste trycka ner framänden på boggin.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Vill du uppnå ännu bättre resultat så rekommenderar jag att sätta längre balataremmar. Original har ingen justering så de har den längd de har.....

Köp piratremmar typ snopro eller nåt och gör remmarna så lång det bara går utan att dämparen blir yttre stopp.

Balataremmarna i kombination med boggifix och högt tryck på centerdämparen är rena medicinen på dessa maskiner.
 

Snöskristall

Rookie sledder
1 jan 2018
10
0
1
På centerdämparen, har jag nu
50 psi huvudkammare
125 psi Evol kammare
vad skulle du rekomendera isåfall.
Tänkte så jag får en start, förstår att jag måste prova mig fram i det här
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Som sagt så har jag inte float på min maskin.....Vad är max på huvudkammare/evolkammare? Står väl på dämparen kanske? På förra maskin hade jag float och rent spontant känns 50 psi på centerdämparen riktigt lågt.