Hjälmstorlek -För liten el. för stor?

slugg0

Prospect sledder
20 dec 2017
3
0
0
Har beslutsångest och skulle behöva hjälp att bestämma mig:
Har just köpt två FXR- hjälmar i olika storlek, M och L (ska skicka tillbaka den som är fel storlek). Mitt huvud är ganska exakt 58, så på håret mellan storlekarna.
Har hört att hjälmar kan forma sig lite efter lite användning, men hur mycket?

M- hjälmen sitter tight, glappar inte om jag skakar huvudet (kinderna följer med). Sitter nog som den "ska", kramar om runt hela huvudet, men trycker lite grann i pannan (har blivit bättre efter x antal provningar). Oftast när jag tar av den, fastnar jag lite med näsa/panna i hak/vindskyddet också.
Har jag på mig en tunnare balaclava/hjälmluva pressar hjälmen en del, får en känsla av att det "bultar" en liten aning i skallen. Tjockare balaclava, typ biltema skidluva går i princip inte. Då sitter den så det börjar göra ont i huvudet.

L- hjälmen är tvärt om: Sitter stadigt och bekvämt med den tunnare balaclavan (går att rucka lite på, men är helt OK). Tjockare skidluva går också.
Men utan något under sitter den rätt löst. Jag kan lätt dra hakpartiet upp och ner och den glappar en aning om jag skakar på huvudet. Jag kan precis få upp ett lillfinger framför pannan om jag trycker fram hjälmen något.
Hjälmen åker med lite när jag fäller upp visiret (som iofs är lite trögt nu i början)

Har hittills oftast kört utan balaclava under hjälmen, men har börjat använda det lite grann på sistone (kommer börja köra på kallare ställen framöver med).
Kör bara 1-2 veckor/år, har glömt hur mina lånehjälmar jag haft hittills har suttit. (Oftast allt för löst, tror jag)

Vilken hade ni valt?
-Tycker säkerheten är viktig, men om hjälmen gör ont efter ett par timmar, kommer det sluta med pengar i sjön och kass lånehjälm iallafall, så vill vara så säker i mitt strlval som möjligt innan jag väljer...
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Har ingen erfarenhet av FXR hjälmar men jag hade valt M i ditt fall. Har själv Airoh i M och den var lite tight första veckorna, speciellt med en balaklava. Men dom går ut sig ganska mycket och formar sig då efter huvudet. Så hade jag valt en L hade den blivit för stor. Misstänker att det kan sluta så för dig isåfall. Köra med en för stor hjälp är både obekvämt och dåligt ur säkerhetssynpunkt.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag är riktigt tjockskallig och när jag köpte hjälm blev det den största hjälmen jag hittade hos handlaren. Det är en FXR och den klämde lite i pannan. Jag trodde den skulle forma sig men kanske har min skalle växt med åren för nu i julas gjorde det riktigt ont. Jag började fundera på byte men testade att plocka ut inredningen som satt med tryckknappar bak och med slitsar fram. Sedan provade jag en Black & Decker bandfil KA900E från Jula och den slipade det stötupptagande materialet utan stänk, damm eller att det frasade sig. Nu sitter hjämen utan att det börjar värka i pannan.
 

Busaberg

Aktiv medlem
1 apr 2010
85
1
8
skogen
Åk till en handlare och prova ut en hjälm som passar istället.Det är ju stor skillnad mellan olika hjälmmodeller i passform även om storleken råkar vara densamma.
 

slugg0

Prospect sledder
20 dec 2017
3
0
0
Vet att det kan skilja sig en del med märken och modeller, Problemet är att det inte finns några fysiska butiker i närheten av där jag bor. -Det är internethandel som gäller för mig, tyvärr... Eller åka typ 50 mil till närmsta affär med skoterhjälmar i lager och det är inte aktuellt.

M- hjälmen har under mina provdagar töjt sig liiite känner jag, den skavde i pannan utan balaclava fösta gången, nu sitter den OK (men fortfarande tight)
... Det är en FXR och den klämde lite i pannan. Jag trodde den skulle forma sig men kanske har min skalle växt med åren för nu i julas gjorde det riktigt ont ...
"Med åren"? -Hur länge hade du hjälmen innan du märkte att den var för liten och gjorde ont??
Upplevde du att den töjde sig något eller var det samma tryck i pannan från början tills du tog till slipen?

Känns ju inte helt bra att behöva göra ett ingrepp i själva hjälmen om man inte måste, men kanske är bättre än en hjälm som blir för stor efter 2 veckor...
 

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
127
3
18
Södra Dalarna
Jag har också 58 cm på skallen och jag köpte en M
För min del blev det en Airoh Aviator 2.1 och den var tajt i början men nu är den hur skön som helst :)
 

Make my day

Medlem
13 jan 2013
24
0
1
S
Har samma problem gällande fysiska butiker med hjälmar. Kan någon tipsa om välsorterad butik vägen mellan Stockholm-Timrå sedan vidare mot Saxnäs via Sollefteå eller Ramsele?
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Vet att det kan skilja sig en del med märken och modeller, Problemet är att det inte finns några fysiska butiker i närheten av där jag bor. -Det är internethandel som gäller för mig, tyvärr... Eller åka typ 50 mil till närmsta affär med skoterhjälmar i lager och det är inte aktuellt.

M- hjälmen har under mina provdagar töjt sig liiite känner jag, den skavde i pannan utan balaclava fösta gången, nu sitter den OK (men fortfarande tight)

"Med åren"? -Hur länge hade du hjälmen innan du märkte att den var för liten och gjorde ont??
Upplevde du att den töjde sig något eller var det samma tryck i pannan från början tills du tog till slipen?

Känns ju inte helt bra att behöva göra ett ingrepp i själva hjälmen om man inte måste, men kanske är bättre än en hjälm som blir för stor efter 2 veckor...
Jag köpte hjälmen julen -12 och den satt hårt vid pannan redan från början men de hade ingen 3xl och det gjorde inte ont alls. I början tyckte jag den blev bekämare men nu i julas gjorde det ont efter en tids körning. Att köpa ny hjälm hade jag inte lust att göra eftersom nuvarande hjälm fungerar bra annars med bl.a. el-visir
 

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Lelles MC i Uppsala har rätt mycket hjälmar, eller ja, rätt mycket har dom väl inte men utbudet är helt okej! :)

Sen har väl 24mx / sledstore som är samma företag butik i Hägersten?
 

Make my day

Medlem
13 jan 2013
24
0
1
S
Sledstore har typ 1 miljard hjälmar men nästan inga att prova i butik, måste först beställa och sedan testa... Ska kolla Lelles. Tycker typ Sundsvall borde ha någon riktigt välsorterad butik?
 

Make my day

Medlem
13 jan 2013
24
0
1
S
Superservice på Sledstore, var inne där och testade storlekar men inget passade då största var XL så vi beställde ett halvt tjog hjälmar för test i lite mognare storlekar (= XXL och XXXL) Dom själva som föreslog det och det gjordes med en självklarhet. Perfekt för tjockskalle :)
 

slugg0

Prospect sledder
20 dec 2017
3
0
0
Har iallafall tagit beslutet att skicka tillbaka M- hjälmen nu.
L- hjälmen kommer med största sannolikhet glappa en hel del ganska snart och större kindkuddar gjorde inte någon märkbar skillnad (provade dem från M-hjälmen).
Känns egentligen inte helt bra, då jag tror M passar nästan perfekt om man kör kommando så att säga.
Men tanken på att jag inte kommer kunna köra med balaklava gjorde att jag tillslut valde att behålla den större ändå.
Med tanke på att jag tidigare kört med något för stora hjälmar, utan att ha några större problem av det och att man med den mindre inte kommer kunna köra, alt. frysa rejält, när det är riktigt kallt, hoppas jag detta blir en bra kompromiss..

Dessutom finns risken att hjälmen krymper något när det är kallt, då är det tveksamt om den sitter så bra längre, även utan något under.

Tackar alla för era tips!
 

Stridarn

Medlem
27 okt 2017
12
0
1
Sledstore har typ 1 miljard hjälmar men nästan inga att prova i butik, måste först beställa och sedan testa... Ska kolla Lelles. Tycker typ Sundsvall borde ha någon riktigt välsorterad butik?
Northbike i Sundsvall har en hel del hjälmar.