Vad kör folket för 2t olja i m/xf800/8000

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Hej! Var till åf och tittade på apv 2t oljan, 590kr/3,8lit!! Höll på svimma! Har sökt och sökt men inte hittat något vettigt till just arctic cat! Så frågan är vad ni kör till era m800/8000 och hur mår avgasportarna, vad får ni betala (4liter)
 

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Har kört maxima/torco rökfri olja i 6 år utan problem. Kostar 250kr för 4 liter
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Låter ju som ett vettigt pris/litern. Har du kikat på dina avgasportar nått? Vart köper du oljan och vad heter den mer än maxima/torco?


Hittar inte maxima olja för 250kr/4litern
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Kört på Q8 rs extreme direkt från att jag hämta skotern f800Rr -13 ny ur kartong, har inte haft några problem alls med något och avgasportarna har alltid sett fina ut. Bäst av allt är priset på 20l dunk 👍

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Kör statoils dyraste 2takts olja kostar 385:- för 4 liter, köpes på Lösvikt i timrå utanför Sundsvall.
Kört sedan 2012 och inga problem.
 

van damme

Medlem
3 jan 2009
14
0
1
Provade Triboron injection sanslös skillnad! ej rök, rappare, kommer inte gå tillbaks till suroljorna...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Kört på Q8 rs extreme direkt från att jag hämta skotern f800Rr -13 ny ur kartong, har inte haft några problem alls med något och avgasportarna har alltid sett fina ut. Bäst av allt är priset på 20l dunk 👍

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
Har du elstart? Varför jag frågar är därför jag kör också den oljan nu och jag orkar inte ens dra igång skotern vid +-0 c. Oljan är säkerligen skitbra för den lägger ut en jävulskt fet hinna på allt inv i motorn men som sagt motorn blir något helvetes tungdragen. Jag måste förvärma motorn med kupevärmare även i + grader och de har aldrig behövts med andra oljemärken.

Föresten vart köper man Aspen på 20l dunk?
 

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Jag har möjlighet att ta hem det via jobbet. Ifall du skulle vilja ha en dunk så ska det nog gå att ordna.
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Har du elstart? Varför jag frågar är därför jag kör också den oljan nu och jag orkar inte ens dra igång skotern vid +-0 c. Oljan är säkerligen skitbra för den lägger ut en jävulskt fet hinna på allt inv i motorn men som sagt motorn blir något helvetes tungdragen. Jag måste förvärma motorn med kupevärmare även i + grader och de har aldrig behövts med andra oljemärken.

Föresten vart köper man Aspen på 20l dunk?
Nej ingen el start, jo lite tungdraget är det allt men rycker igång min i -20 på 3-4 drag, allt handlar om teknik och vilja. Är en 167 lång och 62 kg så nog f%n går de allt ;)

Man ska nog inte köra för lugnt om man använder den oljan då de är racing olja( ett antagande, rätta mig gärna nån som vet)



Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Har en dunk xps olja hemma, vågar man hälla i den i arcticen?
Marcus
Förmodligen går de bra utan motorskada. De gäller att de har lika flytande/visco vid kyla så oljepumpen ger lika mängd. Vill du vara säker på att de går bra så gör ett viscositetstest genom att stoppa i både Ac oljan och Brp oljan i frysen några timmar. Häll sedan ut oljorna så ser du om de rinner liknade lätt. Om brp oljan rinner markant segare så kör inte på den.
 

Marcus_B

Medlem
24 jan 2009
49
0
6
Bergvik
Förmodligen går de bra utan motorskada. De gäller att de har lika flytande/visco vid kyla så oljepumpen ger lika mängd. Vill du vara säker på att de går bra så gör ett viscositetstest genom att stoppa i både Ac oljan och Brp oljan i frysen några timmar. Häll sedan ut oljorna så ser du om de rinner liknade lätt. Om brp oljan rinner markant segare så kör inte på den.
Får ta och prova det.
Tack så mycket för svar.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Tror Motul 2T olja är samma som Arctic APV men kostar typ halva priset, har kört på den dom senaste 3 åren utan problem