Fundering kring Lynx 550 adventure

Kylaren

Prospect sledder
7 jan 2018
2
0
0
Hej jag var och kikade på en Lynx adventure 550 fläktkyld. Tror att den hade passat mina användningsområden ganska bra (mycket iskörning och led).

Skotern gav mig ett välvårdat intryck och den hade gått 240mil men den stannar och startar om då man läggen lägger i backen. Kändes väldigt underligt så jag tänkte höra om det är någon av er som vet om den ska göra det eller om det är något fel? Och i sånna fall hur allvarligt brukar det kunna vara?

Årsmodell 09
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Det är elback på den (den vänder håll på motorn) så det är helt i sin ordning
 

Kylaren

Prospect sledder
7 jan 2018
2
0
0
Okej tack för ett bra svar. Men jag vill bara specificera mig lite mer för att vara på den säkra sidan. så den ska alltså stänga av allt (rubbet även strålkastaren) under ca 2 sekunder innan den tänder upp igen? Eller ska den bara varva ner och sen byta håll utan att helt stänga ner?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Lysena mojnar kraftigt pga de låga varvtal de blir just när den vänder håll så de är ok.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Kolla så att insugningsgummit inte har sprickor för då kan den skära, om gummit är dåligt så finns det ett aluminiumalternativ som blingfactory tillverkar som jag satte på min så slipper man byta igen.

Ett annat vanligt fel är att det kommer fukt i lagren på vändhjulen och till slut så kränger hjulet av lagret och blir kvar efter leden, så det kan vara värt att ta bort gummilocken på boggiehjulen och se om det är mycket rost och i så fall byta lager.

I övrigt är det en väldigt trevlig maskin men tyvärr lite törstig som alla 550.