Tips om variatorfix på Summit T3

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ja, tips å tips...jag har ju läst mig till infon troligtvis här men i allafall...här kommer mitt tips.

Jag har ju en Summit T3 154" 2016. Den är ju ganska bra variatormässigt redan från fabrik så för min del har det inte känts motiverande att skaffa ett variatorkit åt den så jag har läst och försökt lista ut vad folk har gjort för att förbättra den befintliga setupen med enkla medel. Jag har ju dessutom inte kunnat peka på vad jag inte gillat med den heller men jag chansade i allafall och bytte sekundärfjädern från blå (original) till ett snäpp hårdare (svart). I samma veva satte jag i ett QRS-lager också när jag ändå hade isär sekundären. Vad jag inte gjorde var att byta helix till en 42/40 och det ska tydligen vara en bra åtgärd men ekonomin tillåter inget byte av den i dagsläget.

Hursomhelst så blev ändringarna jag gjorde bra och den svarar direkt på omtag så jag antar att det är det som händer när man förbättrar den sk back-shiften som detta skulle förbättra. Jag körde 8 mil puder i lördags, skog samt myr och det var bitvis bottenlöst och den skötte sig väldigt bra. Vi ahr tyvärr inga raviner och branta partier så det var väl ingen supertknisk körning men det var riktigt kul i allafall. Det är första helgen jag har känt att 154" kan vara för kort för det var bitvis helt bottenlöst. Skitkul men jag är helt ledbruten idag (2 dagar senare).

Jag upptäckte sent på eftermiddagen att mitt maxvarv låg runt 7800-7900 rpm vilket är lite för lågt kanske och när jag kom hem såg jag att jag hade den på clicker #2 så den ska tillbaka till #3 så lär den gå ännu bättre.

Det enda jag saknar med den nu är att det känns som man kör på lågväxel mest hela tiden och det är väl det en 42/40 helix skulle kunna ändra på men i övrigt är jag nöjd så vill ni göra en relativt billig åtgärd på maskinen så gör detta. Det kostade mig runt 600:- och jag hoppas att det inte medför några nackdelar.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Man byter ut en plastbricka som sitter i helixen original mot ett lager istället och då ska fjädern glida lite lättare. Jag satte mest dit det för jag hade det liggande och när jag ändå var isär med helixen för att byta fjäder så var det lika bra att stoppa dit det.