Köpa förstaskoter

Tjena allesammans!

Jag har läst en hel del på Forumet, och lärt mig mycket.
Nu tänkte jag att det var dags för en registrering.

Jag har inte mycket erfarenhet ifrån att köra skoter.
Men jag har kört mycket mc, vattenskoter, ATV m.m.

Häromdagen var jag i Sälen några dagar och provkörde diverse maskiner som vi hade hyrt.

B.l.a Polaris 800 Assault, Artic Cat M800 och någon Polaris 600 som vi hyrde vid Kläppen.


Jag har konstaterat att jag vill ha en 800cc, tvåtakt.
Vad jag inte bestämt mig för är årsmodell och tillverkare..


Vad jag uppfattat av det jag läst så dominerar Skidoo, Lynx & Polaris marknaden.

Är det några stora fördelar med att köpa en sprillans 2018 maskin istället för t.e.x en begagnad väldokumenterad skoter ifrån 2014? Har det gjorts stora framsteg med chassi, motor m.m?

Jag är 187 cm lång och väger cirka 80 pannor.
Och jag har fått rekommenderat att köpa en maskin med mattlängd på 145-155 samt "höjd" på 2-2,5 " på tänderna.

Jag kör mest i puder. Men Sälen är Sälen. Och för tt komma till pudret så blir det en hel del körning i led..



Jag tyckte Polaris Assault var en rätt så tråkig maskin..
Den var kvick i lederna, men jag kände att den inte hade en chans emot Polaris Pro RMK och Artic Cat M800 som mina polare körde i lösföre.

Så kort och gått står det mellan Skidoo Summit X 8(5)00, Polaris PRO SMK och Lynx Boondocker (Aldrig kört) samt Polaris SKS.


Jag kommer främst köra i Sälen.
Vill ha en maskin som är rolig att köra led, men även en jävel på att ta sig fram i branter och i puder. Jag förstår att det inte finns någon "hybridmaskin" som klättrar lika bra som t.e.x en Summit X 175.. Men jag söker ändå råd hos er :)




Ursäkta för en lång text, men jag kände att det blir lättare för er att ge mig era råd och synpunkter om ni vet så mycket som möjligt om mig.


Mvh
Rasmus