Freeride 800 etec engine overheated 2 min efter start

Trocadero91

Medlem
5 sept 2016
19
0
0
Klässbol
Har en skidoo freeride 2012 som häromdagen visade engine overheated, och tryckte ur sig vatten. Hämtade skotern på kärra och fyllde på med glykol. Efter detta provade jag att lufta den, blev likadant då. Den blir alltså överhettad ca 2 min efter start och trycker ur sig vatten. Lämnade in den på verkstad där dom felsökte och sa att de va termostat, dom bytte termostat och det är fortfarande samma fel! Vad gör jag nu?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De låter som vattenpumpen är väck eller så har inre oringen runt toppen gått sönder så den trycker ut komptryck ut i kylvatten. Börja med den enklast lyft toppen och kolla oringarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag börjar bli orolig om jag verkligen luftade rätt, är endel som sagt att de tar tid att lufta.
De är viktigt att höja skotern i fram så tunneln lutar uppåt mot motor samt att expantionskärlet är högre än tunnelkylarna. Ha motorn igång och lufta ur ordentligt på avluftningsskruven vid termostat. När du har jämn värme i alla tunnelkylare ska de va ok. Håll koll på vattennivån minst 1 mil testa lufta ur även under den milen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Om det är så illa att du måste lyfta toppen så behöver du inte ta ur motorn för det. För att göra det mindre bökigt så bör/måste du ta av sidokåpor, huv, luftburk och jag hade nog tagit lös sekundären för att få tillräckligt med utrymme. Eventuellt lossat tankplasten och tagit bort tanken. Lossa de kablar och slangar som går till toppen och skruva lös endast toppen. Låt injektorerna sitta kvar. Det borde räcka. Undvik att lossa RAVE-ventilerna för dessa måste justeras av verkstad med hjälp av dator. Sen hade nog jag försökt kolla upp så att åtminstone toppen är rak så att den inte slagit sig. Har den gått varm riktigt (överhettad) tidigare så kanske det är det som är felet. Då kan du ju byta hur många o-ringar som helst utan att det hjälper.

Hur långt har den gått? Om du ändå ska riva motorn och den har gått mer än 500 mil så kanske det ändå är dags för ett kolvbyte när du ändå gjort typ 90% av jobbet...Jag har nyss gjort det på en av mina maskiner men det slutade med helrenovering då det visade sig att även veven var kass. Med facit i hand så hade det varit enklare och i princip lika dyrt med en annan motor men nu är den i princip helt ny och det går som en klocka så det var väl lika bra...men dyrt.
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Misstänks vattenpumpen så är det väll lättast börja med ta bort locket till vattenpumpen och känna så inte pumpaxeln kuggar över eller glappar.
Men nu verkar det ju ändå rotera om den är varm bak,däremot om pumpdrevet är dåligt så kan den ju dock driva till och från.
 

Trocadero91

Medlem
5 sept 2016
19
0
0
Klässbol
Hej, nu har jag bytt termostat & vatten-pump, vatten-pumpen va trasig, kuggen va trasiga. Men nu när jag har bytt allt och sätt ihop allt så är det fortfarande samma fel? Eller är det bara att den måste luftas nu ? Eller är det något fel som gjort så att vatten-pumpen gått sönder ? Känns inge kul att fortsätta (lufta) om det är något helt annat som gör att den går upp i temp ?? Behöver verkligen all hjälp jag kan få! Känns ganska hopplöst nu