Smart valves?,F7

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Upptäckte ett nytt fenomen nu på F7,an.
Den varvar helt plötsligt inte mer än 7500 och går in i "väggen" där.
Ingen skillnad om jag pallar upp skotern,förutom att den då gör mätaren ut.
På led så har den nu en toppfart på cirla 80-90 pga "varvstoppen".

Har hittat att den bakre smart valven ser insugen ut,kan det orsaka mitt problem,att filtret är igensatt och stryper bränslet så pass mycket att motorn inte kan/orkar varva mer än 7500.
Annars så startar skotern lätt,går som en raket ändra upp till tidigare nämda varvtal.

Har kollat så att avgasportarna öppnar,servot drar vid 7000,får inga felkoder.
Variatorerna är bra,växlar fint uppallad.

Någon som har varit med om liknande,vet var jag kan börja.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Okej.
Var ute och körde lite mer idag,bara lekte runt gården.
Samma symtom,startar lätt,men varvar bara max 7500,som att den går in i väggen där.

På tomgången märkte jag nu ett svagt tjutande ljud från tanken.
Öppnade locket,och mycket riktigt,det tjutande/"skrikande" ljudet kommer från bränslepumpen.inte ett surrade ljud.
Oljudet var inte konstant,utan kom och gick så att säga.

Så är det pumpen som håller på att braka ihop,inte orkar ge tillräckligt med soppa på höga varv?.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är motorbelastningen snarare än varvtalet som avgör hur mycket bränsle motorn behöver. Så om det vore ett bränslepumpsproblem, skulle den glatt varva mer om du kör den uppallad.

När det gäller ljudet från pumpen, kolla om den börjar låta normalt med mer bränsle i tanken, eller om det beror på temperaturen. Det kan tänkas att oljudet beror på en igensatt sugsil så att det blir kavitation i pumpen, eller att det var så lite bränsle i tanken när du provade att den nästan började suga luft.
Om bränsletryckregulatorn sitter i tanken så kan den ge diverse konstiga ljud ifrån sig, som beror på hur mycket bränsle som dumpas tillbaks via regulatorn respektive hur mycket motorn behöver för tillfället.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Tack för svaret torbjorn.

Jag har ungefär 3/4 tank,så pumpen är helt under ytan.
Vad jag reagerade på var att ljudet från pumpen var nästan skrikande,tänk ett lager som ger upp.
Men jag ska ta och lyfta upp pump och filter för inspektion.
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Kollat så att båda avgasportarna verkligen lyfts? inget vajer brott eller liknande?
Ang pumpen går det att testa köra den baklänges fram och tillbaka, om det skulle vara nåt missljud eller för att få ev skit att försvinna.
Är bränsletrycksregulatorn på pumpen tät? När skotern går på tomgång, skall det vara en stadig kraftig stråle ut btr;en. Ingen dropp eller läckage åt annat håll, detta kan orsaka tapp på högre varv, dock borde den ju varva obelastad ändå..
Kontroll av bränsletryck alltid bäst såklart.
Smart valvesen är ingen dum ide att rengöra i vilket fall.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
prövat byta stift ? testa byt tändspole , den kan missa även om det inte hörs
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Är bränsletrycksregulatorn på pumpen tät? När skotern går på tomgång, skall det vara en stadig kraftig stråle ut btr;en. Ingen dropp eller läckage åt annat håll, detta kan orsaka tapp
Nu när jag tänker efter.
Jag har ingen stråle från pumpen,mer ett "vattenfall".
Ska plocka upp och kolla,bara det blir lite mildare ute.

Är det så här det ska se uthttps://youtu.be/iKSdo3pGWhQ
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Svårt att se exakt hur det sprutar, när man inte ser högst upp på pumpen, men ser nästan ut som det skulle kunna vara läckage i o-ringarna till btren på den filmen. När det rinner längs med pumpen,
Och sprutar bakåt, om jag inte missminner mig så ska det spruta ur btr en hård stråle framåt som träffar insida tank. Om du stoppar ner en spegel så kommer du kunna förstå ganska snabbt var jag menar, ska inte läcka runt dom 2 skruvarna som håller btren.
Om du kollar i parts katalogen så ser du hålet på btr ovanför slanganslutningen. Där överskottsbränslet sprutar ut när rätt tryck erhålls, dvs gasar du så kommer flödet ur btren minska.

Btren kan ju också vara slut, men spelar ingen roll om du har en ny sån om det inte är tätt.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Ber om ursäkt om jag var otydlig.
Men Skotern i videon är inte min.
I videon så ser man hur det sprutar bensin från pumpen.
Det gör det INTE från min pump,utan mer som ett "vattenfall"..inte en ordentlig stråle så att säga.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
enklast är att koppla in en bränsletrycksmätare på slangen å se om trycket faller på högre varv , det ska ligga på 43 psi
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Det var bränslepumpen som hade vikit in årorna.
Beställde på vinst och förlust en ny pump från staterna,en Walbro gsc404 för 1100kr inräknat frakt och tull.
Till skillnad på Sveriges hutlösa 2500-3000kr.

Så nu är det skidorna i luften och hjärtat i halsgropen igen :)
Stor skillnad i trycket på returen i tanken,och nya pumpen är helt tyst.