Yamaha Viking 540

Mercury 200

Medlem
26 jan 2008
17
0
1
Saltsjöbaden
Hej :)

Vi är i begrepp att köpa en ny skoter och har fastnat för Yamaha Viking 540. Vi funderar på Viking III eller IV, möjligen en V om ekonomin tillåter. Jag skulle bli otroligt tacksam om ni kunde dela med er av era erfarenheter kring dessa tre modeller. Vad skiljer dem åt, är någon att föredra etc?

Vi kommer använda skotern för kortare utflykter (max ett par mil), en hel del ospårat med pulka bakom och enkla fisketurer.

Tack på förhand och jag ser fram emot era svar :)
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Är inte en Viking lite overkill för sådana enkla uppgifter?
Den är ju en erbetsmaskin för lite tyngre jobb.
Du behöver ju knappast lågväxel för pulka, tex...
Du kan köra nog sakta ändå.

Personligen upplever jag Viking som tung och klumpig.
Men det tycker jag om alla bredbandare.

TSS teleskop-framvagn 2018 årsmodell känns rejält gammaldags, men är nog fruktansvärt stryktålig.
Säkerligen anledningen till att dom ännu har den.

Viking har väl inte uppgraderats nämnvärt alls genom åren, så den är ju enormt beprövad.
Vinnande koncept, tydligen.
Enkel hederlig fläktkyld 2cyl 2taktare och till och med enkelförgasare även 2018!
Inget onödigt eller tillkrånglat där inte.
Säkerligen robust på gränsen till "odödlig".

Fläktkylda har dock ganska låg effekt i förhållande till bränsleförbrukning, men kör du inte fruktansvärt mycket är det ju inget att bry sig i.
Ingen prestandamaskin eller lössnöracer, men det är ju inte vad du söker.
Fastkörd, sitter den rejält med sin vikt!

Men gillar du att köra den, så köp!

Här kan du läsa om Viking 2018
https://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/snoskotrar/2-up/vk540v.aspx?view=featurestechspecs
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Fastkörd, sitter den rejält med sin vikt!
Jag är benägen att hålla med. Det räcker gott att EN gång ha fått hjälpa till att få loss en fastkörd Viking ur issörja. Vi fick inte loss maskinen förrän vi var 5-6 stycken som slet i den.