Hjälp!! E-tec 800

Trocadero91

Medlem
5 sept 2016
19
0
0
Klässbol
Har redan skrivit i detta forum ang detta men inte fått något svar. Har en skidoo freeride 2012 som häromdagen visade engine overheated, och tryckte ur sig vatten. Hämtade skotern på kärra och fyllde på med glykol. Efter detta provade jag att lufta den, blev likadant då. Den blir alltså överhettad ca 2 min efter start och trycker ur sig vatten. Lämnade in den på verkstad där dom felsökte och sa att de va termostat, dom bytte termostat och det är fortfarande samma fel! Kan tillägga att jag fått värme i tunneln nu, så de verkar vara cirkulation på vattnet iaf. Vad gör jag?!
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Vadå inget svar.. du hade 2 trådar om det upp samtidigt och folk hjälpte dig, ha lite tålamod folk kommer säkert att svara på dina frågor du ställde innan idag på de andra trådarna..
 

Trocadero91

Medlem
5 sept 2016
19
0
0
Klässbol
För att slippa att krångla att skriva att jag inte kunde ta bort dom andra trådarna då jag plötsligt fått värme i tunneln. Därför gjorde jag en ny tråd. Så slipper folk sitta och skrolla alla kommentarerna..
 

Trocadero91

Medlem
5 sept 2016
19
0
0
Klässbol
De är luft vi har misstänkt hela tiden och har provat luftat nu typ 100 gånger genom att ställa skotern högt i framän och sen bakän osv, vet inte om de kanske är luft kvar men isf. Även verkstan påstår att dom har luftat. Sen har jag fattat som att de inte finns någon luftskruv..
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
sprucken cylinder så den trycker in avgaser I kylsystemet . då trycker den ur sig vattnet och går aldrig att lufta , eller en trasig oring I toppen men det är mindre troligt
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det sitter en liten slang i överkant på expansionskärlet som kommer från injektorerna/främre kylaren.
Hur är det när det är normalt?
Cirkulerar det vatten från injektorerna upp till exp.kärl?
Det brukar ofta vara en liten slang som kommer från systemet där det cirkulerar vatten, just för det ska avlufta systemet.
Obs, inte slangen som ska föra bort vattnet vid för hög nivå.

Det jag tänkte på är att om impellern är hel, så att man har ett visst vattentryck i själva motorn, då brukar det spruta lite vatten från slangen ner i exp.kärl när motorn går.
Men måste starta utan lock på exp.kärlet.
Kan inte svära att det är så på 800 Etec, men är väldigt vanligt på många motorer.

Är impellern trasig så kommer det nog inget vatten, eftersom det inte blir nåt tryck i motorn.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Vid urluftning på motorer som inte har luftskruv så har jag gått bet flertal ggr,, luft har varit kvar hur jag än försökt fått ur luften. Numera sedan 12 år tillbaka brukar jag skruva ur termostaten medans man fyller på kylvatten ,jag kör även minst 1 mil utan termostat med täta stopp för koll av nivå. Med den tekniken funkar de klockrent.

Missade A.holms förslag på urluftning de låter bra då behöver man inte ta loss termostat. Men vill man vara 110% säker på att få ur luften ta loss termostaten också.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Impellern kan även vara så pass skadad så den skickar runt tillräckligt med vatten för att det ska bli varmt i systemet, men ingen vidare cirkulation. Som A.holm skriver så har du en slang som går in lite högre i expansionskärlet. Det brukar ha en jämn fin stråle efter en kort stund på tomgång. Tänkte inte på det först
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Som A.holm skriver så har du en slang som går in lite högre i expansionskärlet. Det brukar ha en jämn fin stråle efter en kort stund på tomgång.
Okej.
Då bör man få ett ganska bra hum om det är tillräcklig cirkulation i systemet.

Är det en jämn fin stråle så är impellern/vattenpumpen troligen helt okej, och man får felsöka vidare.

Kommer det inget i slangen, eller väldigt lite så kan man misstänka nåt fel med impeller/vattenpump.
 

Trocadero91

Medlem
5 sept 2016
19
0
0
Klässbol
Hej, nu har jag bytt termostat & vatten-pump, vatten-pumpen va trasig, kuggen va trasiga. Men nu när jag har bytt allt och sätt ihop allt så är det fortfarande samma fel? Eller är det bara att den måste luftas nu ? Eller är det något fel som gjort så att vatten-pumpen gått sönder ? Känns inge kul att fortsätta (lufta) om det är något helt annat som gör att den går upp i temp ?? Behöver verkligen all hjälp jag kan få! Känns ganska hopplöst nu