Efi system. 2002

Pantera 600

Rookie sledder
13 jan 2018
5
0
0
Järpen
Hej är det någon som kan förklara hur detta funkar.?

Känner systemet av motor tempen ? När motorn är kall bör den I såfall skicka på mer bränsle ?

Jag läste om att är temp givaren fel så skickar den på mer bränsle ?

Går det nolla boxen på nått vis ?

Nu till mitt symtom på min pantera 600 efi 02:a.

Jag hörde direkt när vid varmkörning att den fick för mycket soppa och att den börja taktar. När det stått 5-7 min så drog jag iväg och kände det rätta gassvaret inte fanns. Körde nån kilometer så den fick bli riktigt varm men ingen skillnad. Det är alltså svårt att komma upp i över 7500 rpm. Det är precis som att man kör på chock.inga felkoder kommer upp
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ja, alla insprutningssystem känner av motortemperaturen på ett eller annat sätt. Jag har aldrig själv hållit på med något "modernt" batterilöst Arctic-insprutningssystem, men enligt verkstadshandboken för 2002 finns det två tempgivare, för motortemp respektive lufttemp.

Min erfarenhet från bilvärlden är att det blir felkod för trasig tempgivare bara vid riktiga "katastroffel" - alltså fullständig kortslutning eller avbrott i givaren. Skulle den däremot vara halvtrasig eller glappa på något sätt, så är det vanligt att motorn ständigt får den feta bränsleblandning som egentligen bara behövs vid kallstart och varmkörning, men det dyker inte upp några felkoder.

Ska man kolla givaren så kan man ohmmäta den vid olika temperaturer och kolla att värdena stämmer med den tabell som finns i verkstadshandboken. Ibland (t ex i Arctics handböcker) finns också en tabell som visar vilken spänning man ska få över givaren vid olika motortemp, har man de uppgifterna kan man koppla in en multimeter och mäta spänningen under körning. Det är praktiskt om man misstänker glapp eller intermittenta fel.

När det gäller att systemet ger fetare blandning direkt efter start så finns det ofta dels en funktion som anrikar beroende på motortemp och dessutom en anrikning som avtar med tiden efter start, vare sig motorn blir varmare eller inte (brukar kallas "nachstart" på tyska, vet inte om det finns något bra begrepp på svenska eller engelska).

Verkstadshandboken lyckades jag googla fram någonstans för ett antal år sedan, vet ej varifrån men filnamnet är i alla fall "2002 Service Manual.pdf" . Det kanske går att googla på filnamnet och hitta den relativt lätt. Filen är stor, ca 160 MB.
 

Pantera 600

Rookie sledder
13 jan 2018
5
0
0
Järpen
Okey Tack för denna information. Nu är jag ju inte säker på att det skulle vara tempmätaren som är felande. Har en idé att det kan vara tps enheten som spökar åxå.
 

Pantera 600

Rookie sledder
13 jan 2018
5
0
0
Järpen
Om det nu skulle vara temp givaren så lär man ju inte kunna ta mer än en arctic givare som lirar ihop med databoxen. De är väl olika värden på givarna ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Kolla att tps givaren är rätt inställd i volt vs gasutslag. Du kan även ohm mäta den från tomg till full gas, leta då buggar typ bortfall i ohm = sönder kolbana. Man kan även medvetet justera en tps så motorn får mindre soppa genom att vrida tpsgivaren så de visar mindre volt. Ex ställ den på 0,6 volt på tomg om den ska ha 0,75v org de ger mindre soppa statiskt i hela registret. Men du bör inte göra det för de måste vara ett fel som gör att din går fett.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om det nu skulle vara temp givaren så lär man ju inte kunna ta mer än en arctic givare som lirar ihop med databoxen. De är väl olika värden på givarna ?
Det stämmer. Både mekaniska och elektriska data kan vara olika. Olika gänga, olika kontaktdon, olika resistansområde osv.
Motortempgivaren har ungefär 2,5 kohm vid +25 grader, så den har i stort sett samma elektriska data som de flesta givare för insprutningssystem i bilar från 80- och 90-talet. Lufttempgivaren är däremot mycket mer högohmig, där rör det sig om ca 10 kohm vid samma temperatur. Den påminner mer om sådana tempgivare som är vanliga i samband med t ex elpannor och värmepumpar.
Om du får fram verkstadshandboken som jag tipsade om, så finns värdetabellerna för tempgivare på sida 265-266.

Har man ingen hel givare till hands så kan man prova att tillfälligt koppla in ett fast motstånd med resistans som motsvarar givaren vid varm motor (ta t ex 330 eller 470 ohm, som är standardvärden), och se om den går bättre. Men räkna inte med att det går att kallstarta med motståndet inkopplat!