Oljeförbrukning 850

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Är lite sugen på en 850. Är den lika sugen på olja som 800:an?

Min T3:a sörplar i sig en hel del tycker jag. Mer än min andra summit, eller just nu kanske det är likvärdigt då den andra är nyrenoverad och inkörningsprogrammet är nollat.

Sen har jag förstått att körstilen påverkar rejält då oljepumpen tydligen skickar på 100% vid varje omtag på gasen när man släpp den helt och gasar igen.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja alltså den tar inte mer olja. För mig som pumpgasar i sinne (skadat och meningslöst jag vet) så skulle jag hellre säga att den tar mindre olja.

Ja jag har inte kontrollmätt men likvärdigt kanske bättre.
 

dorro

Medlem
8 mar 2017
14
1
3
Östersund
Har tyvärr ingen tidigare summit att jämföra med men för mig har det i alla fall gått åt 1 dunk till 35 mil körning dvs ca 1dl per mil
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
OK, sålänge det inte är mer så lär det väl vara OK. Man måste lära sig att sluta pumpgasa...i allafall att släppa helt...fast jag gillar ju acceleration så det är ju svårt att låta bli :)

Ni som kört lite olika maskiner, hur känns 850:in jämfört med Pro RMK. Jag har testat en 850 på en myr i fjol så det är lite svårt att dels minnas hur den var och myrsurf kanske inte ger hela sanningen. I helgen lånade jag en kompis pro RMK och jag blir ju glatt överaskad varje gång man kör dem när det kommer till motorresponsen jämfört med 800 e-tec. Så jag är i valet och kvalet om jag dels ska ha kvar t3an (för den går ju faktiskt bättre än vad jag kan köra...) eller om man ska gå på en 850 eller Pro RMK bara för att stilla nyfikenheten. Sen är ju nästa fråga om man ska stanna på 154-155" eller om man ska gå upp i längd...och på polaris så har de ju olika mattor också...jäkla massa parametrar att ta hänsyn till :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Beror lite på vad du vill. 850:in är en jävligt busig motor, samma med chassin brp:s, kul att leka med där det är platt i och med att dom är extremt resvänliga. Däremot om du inte är världens bästa förare men ändå vill ta dig så långt det bara är möjligt utan att behöva fundera på hur skotern kommer reagera runt nästa träd eller ojämnheter så tycker jag det är polarisen man ska ha.
Sen är det ju också väldigt olika från person till person, försök att få testa både en rmk och en summit samtidigt så du känner skillnaderna direkt
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Jag körde T3 154 i fjol, gillade den verkligen, busig och lättkörd, tog sig fram bra och gjorde ungefär som jag ville. Testade min kompis Axys 155 med 66mm matta och den var rätt så annorlunda. Kändes lite mer tungbruten o styv men å andra sidan gick den utan hyss dit man ville, pigg o trygg. Helt klart den man tar den svåraste terrängen med.
Men så blev det en 850 154 med Diablokitt i år och antagligen så knäcker Axys RMK den oxå på att hålla linjer o åka brantare men annars så är 850 lika bra o in i bomben underhållande. Ett riktigt vilddjur som tar fram det bästa hos en:)!
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
jag har ju ca 250 mil i ryggen på XM-chassit så den känns ju hemtam. Det som jag kände med 850in i fjol var väl att den var ännu tippigare men man känner igen att det är en ski-doo. Jag upplever också axysen tungbruten men misstänker att det är ren ovana. Den är nog bara annorlunda. Nu i år har jag ju haft möjligheten att jämföra en 2017 pro-rmk 155" och en 2018 pro-rmk 163". 155:an har någon form av variatorkit men båda har remdrift och 66 mm kammar på mattan. Jag är förvånad över hur olika de är i karaktären i lössnön. 155:an är betydligt busigare men flyter upp sämre. 163:an är sävligare på något vis, delvis pga variatorsättningen skulle jag tro.
Men för mig så på ski-doon så står jag 90% av tiden jag kör och styr med kroppen. På polarisen känns det mer naturligt att sitta ner och styra med styret så de är ju väldigt olika körstilar tycker jag.

Jaja, först måste man väl få sålt t3an för att frigöra lite slantar innan man kan fundera vidare.