Min polaris kokar!!!

alex1990ander

Medlem
19 jan 2017
9
0
1
Ockelbo
Har en polaris rmk 800 00 med extra kylare bak, När jag körde den här om dagen så började den koka visserligen så är det dåligt med snö men jag har hört att om man har kylare bak så ska den ändå kyla trots dålig snödjup!!
När den blev varm så gick den dåligt och temp mätaren lyste så öppnade locket försiktigt å då sprutade det så stängde igen det lika fort!
Jag hade kört ca 20min med den innan den började koka.

Så min fråga är varför kokar den? Kan det bero på glykolen eller har topplockspackningen gott?
Jag kan tillägga att det är fler skotrar som åker här varje dag utan att dom har bekymmer vi har ca 20-30cm snö dock är det skare så man kommer inte ner nått i djupet!

Tacksam för råd om det till exempel finns några enkla knep för att ta reda på problemet mvh
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Ja med lite tur så beror det helt enkelt på att det är för lite snö pga skaren.
Isrivare är då att föredra,hjälper förvånadsvärt mycket.
 

alex1990ander

Medlem
19 jan 2017
9
0
1
Ockelbo
har inte hunnit titta på den igår kväll, Men nu har det kommit ca 10-20cm inatt så ska testa köra den som den är så får vi se om den börjar koka igen eller om det bara va mer snö som behövdes.
Jag hoppas verkligen bara att det är det felet :p
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Om du har lågfartsmunstycken som är skitiga, så skotern går lite snålt på soppa + plus att det är skare, så skyler varken bensinen eller snön (gäller om du puttrar påmind lågfart).
Men vad du än gör, så öppna inte kylarlocket igen och den går varm. Stor risk för brännskada


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

alex1990ander

Medlem
19 jan 2017
9
0
1
Ockelbo
NU har jag kört kom ca 500m denna gång sen började den gå dåligt och temp mätaren lyste så det är inte på grund av dålig snö iaf för nu finns det tillräckligt för att den ska kylas!
Har inte puttrat med skotern nått!!

Kan det bero på att det är luft i slagarna till så inte det får flöda som det ska till vattenpumpen?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har du kollat remmen till vattenpumpen?

Är kylarna varma?

Du lär börja leta fel, kontrollera de saker som folk tipsat om.
Skotern lagar sig inte själv...