Aktiv Panther lång -85 Rotax 503

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Samma visa idag igen :( Såg nu att det är luftbubblor i slangen från primern..kan det göra att den dör ibland!?? Köpa ny primer? Koppla bort den?.Behöver man den?
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
En primer kan vara bra om man kört soppatorsk eller vid första start efter sommaren.
Jag har ingen på mina skotrar, och det går bra ändå.
Några ryck extra på hösten.

Har du primer som sprutar in i insuget, eller primerblåsa på bränsleslangen?

Ta bort den och prova!
Kanske suger luft, men tippar snarare på ny skit i förgasaren.
Att den går bra efter att du blåst, och rengjort, betyder ju nått på spåren....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nej ta inte bort primern de är ju bästa uppfinningen sedan hjulet!
Du har som sagt fått ny skit i gasaren. Har du bränslefilter? Om inte köp ett filter.
En sak som ofta händer när man rengjort en förgasare är att när man trycker på bränsleslangen igen så river man lös gummislimsor invändigt i slangen som hamnar bakom nålventilen.
Tryck på bränsleslangen så rakt som möjligt vid återmontage inte vicka eller vrida på den.
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Har primer som sprutar via bränsleslangen!! Provade nu när jag var ut att sätta "påsklämma" på slangen från primern som går till bränsleslangen!! Den gick kanon inget stopp....är för tidigt att säga än men hoppas det ät det dom är felet!! :) Kanske tar tjuvluft från primern påmnåt sätt...
 

Raven71

Aktiv medlem
9 mar 2014
62
0
6
NB
Nja en primer blir med tiden otät men då brukar det bli så att motorn suger i sig soppa via primer(Motor får för mycket soppa). Om den skulle suga i sig luft genom primern i såna mängder att motor stannar så borde det spruta soppa åt alla håll när du använder primern.