Aktiv Panther lång -85 Rotax 503

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Hej!!

Nu när det äntligen kommit snö här nere så går inte skotern nå bra!!

Gångerna innan har den strulat innan den varit varm, tvärstannar!! Men efter ett psr minuter är det bara att starta och sen har den gått tills jag stängt av!! 2 timmar ibland.

Men nu är det så hela tiden, den går oftast om jag står med neutralen och varvar!! Men när jag lägger i växel och kör sä lägger han plötsligt av efter 100-200m sen får man vänta ett par minuter sen startar den!! Och så håller han på...

Nån som har nåt tips!!

Synd nu när jag är ledig och ungarna vill åka!!!
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Hur gammal bensin har du?

Har du gnista när den stannar, eller inte startar?
Lätt att testa med ett löst stift mot metallen.
Tändspole eller glsppkontskt.

Det kan vara is i bränslet.
Lite, lite Tsprit i tanken tar hand om det..
Dom kan frysa i förgasaren, eller tom i bränsleledning, pump eller filter.
Att den startar när den stått nån minut pekar på dålig bränsletillförsel.
Tätt eller taskig pump. Kolla vakuumslangen till pumpen.

Att choka kan göra att den inte stannar, men måste då gasas.
Tomgång så dör den absolut.

Förgasarsmuts är också en klar möjlighet, men brukar då oftast krångla på lågvarv.
Kan visa sig ibland bara.
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Tack för lite tips
Var ut senare och starta då gick den klockrent!!! Åkte och tanka och fick se att jag glömt
skruva dit tanklocket!? Kan det vara nåt med nå luftning till tanken!? Ska även prova att
byta bränslefilter. Förgasaren körde jag i ultraljudstvätt förra vintern.

Sen har jag en fråga om mattspänning. Spände msten lite idag eftersom dennkugga övet när jag drog på. Vad gör man oänär man spänt så mycket det går? Byter matta? Justerar spännarna på nåt sätt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja de kan vara en avluftningsslang som kommit i kläm eller så är de täppt av annan anl. Testa köra med tanklocket väldigt löst åtdraget. Testa även blåsa i tanken och lyssna om de pyser någonstans de ska pysa ur avluftningen. Mattspänningen får du bygga om spänningen på något vis typ flytta hela boggin några cm längre bak då behöver du bara borra nya hål i chassit, passa då på att borra så den blir högre i samma veva.
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Ja de kan vara en avluftningsslang som kommit i kläm eller så är de täppt av annan anl. Testa köra med tanklocket väldigt löst åtdraget. Testa även blåsa i tanken och lyssna om de pyser någonstans de ska pysa ur avluftningen. Mattspänningen får du bygga om spänningen på något vis typ flytta hela boggin några cm längre bak då behöver du bara borra nya hål i chassit, passa då på att borra så den blir högre i samma veva.
Bytit bränslefiltet idag, se om det blir bättre!!
Ok!! Ska testa det!! Har en bit kvar att spänna!! Låter avancerat att flytta boogien!!

Såg oxå att avliftningsslangen är bra lång...kan man intr prova koppla loss den vid tanken och köra så?? Eller måste den vara så lång!?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Bytit bränslefiltet idag, se om det blir bättre!!
Ok!! Ska testa det!! Har en bit kvar att spänna!! Låter avancerat att flytta boogien!!

Såg oxå att avliftningsslangen är bra lång...kan man intr prova koppla loss den vid tanken och köra så?? Eller måste den vara så lång!?
Flytta boggin är enklare än du tror bara 4 bultar.
Du kan koppla loss avluftningsslangen tillfälligt men sätt tillbaka den sedan för slangen är dragen så de ska rinna ut minsta möjliga soppa vid vurpa/fastkörning.
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Hade samma problem efter att jag bytt bränslefilter!! Kan det vara bränslepumpen som är lite halvknackig!? Tror det är nåt med soppan iaf!! Är ju oftast när jag drar på som den lägger av!!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Provade du med öppet tanklock då?
Om den inte går med öppet tanklock kan de vara skit i nålmunstycket i förgasarna.
Membranpumpen kan även ha trasiga membran.
Vacumslangen som går mellan vevhus och bränslepump kan vara delvist trasig. De är den som driver pumpen.

OBS de kan även vara elfel så kolla gnistan omedelbart när den stannat.
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Ja hade öppet tanklock...Gissar att det är nåt med bränslepumpen!! Slangen från vevhusventilationen har jag bytt!! Såg att det fanns reprationskit till pumpen!! Svårt att byta?!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja hade öppet tanklock...Gissar att det är nåt med bränslepumpen!! Slangen från vevhusventilationen har jag bytt!! Såg att det fanns reprationskit till pumpen!! Svårt att byta?!
De är lätt att byta membran men köp inget i onödan innan du kollat gnistan!
De är väldigt stor risk de är elfel typ 50%. När man får statorfel beter de sig ofta som din gör stannar efter en liten stund.
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Men om det är elfel borde den inte gå dåligt även med friläge i då? Eller är det jag som tänker fel?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
1 förgasare!!
Ok då lägger den av på bägge cylindrarna samtidigt vid bränslebrist och de är en fördel för om man har två förgasare och ena har skit i sig så kan man lätt snålskära ena cylindern.
Jag skulle rengöra munstyckena i förgasaren innan renovering av pump. Ta speciellt lös flotörnålens nålsäte och blås rent där bakom.
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Ok!! Trodde jag hade löst det idag!! Bytte slang från bränslepumpen till förgasaren och sen har den gått bra i säkert 2 timmar!! Men sen när jag kom ut på vägen så bara tvärdog den igen :( Ryckte igång den sen stanna den efter 100m igen!! Sen ryckte jag igång den och fiskörde 500m hem!!

Beställt repsats till pumpen, kanske ska prova göra rent förgasaren iaf. Men känns konstigt att den kan gå så länge utan att stanna, om det är skit i förgasaren!!

Eller vad tror ni?!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är typiskt fel för skit bakom flotörnål de sugs fast och blir tätt då o då. De är garanterat inte pumpen för den skulle va väck hela tiden.
Du måste skruva lös flotörsätet för att hitta skräpet där bakom! De duger inte att bara blåsa rent med munstycket kvar i förgasaren.
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Ok!! Tog iaf bort trotteln och blåste med kompressorn..efter det så har den faktiskt gått utan att stanna!! Stannar den igen tar jag bort hela förgasaren och gör rent som du säger!!

Tack för att du svarar på mina frågor och kommer med tips!!

Här är ett klipp från idag när jag var ute och körde :)

https://youtu.be/C7tMgf0YeTM
 

Raven71

Aktiv medlem
9 mar 2014
62
0
6
NB
+1 på Boost III inlägg.
låter som flotörnålen kärvar. ta upp och rengör.
kan iof också vara skit i tanken som täpper till.
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
De är typiskt fel för skit bakom flotörnål de sugs fast och blir tätt då o då. De är garanterat inte pumpen för den skulle va väck hela tiden.
Du måste skruva lös flotörsätet för att hitta skräpet där bakom! De duger inte att bara blåsa rent med munstycket kvar i förgasaren.
Nu har jag gjort rent förgasaren, varit ute 2 timmar och kört!! Inte stannat en gång!! Går bättre än nånsin!! Tack för hjälpen Boost och Raven71!! Forum är bra grejer!!