membran/läppar på vforce3 reeds som släppt och följt med in i motorn cfi 2 800

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
har nybytt kolvar förra helgen, samt bytt till vforce3 reeds då dom gamla var sopslut, skruvade ihop den i lördags och vid provstart så gick den bara på en cylinder (pto) och har sedan dess hållt på och tomdragit den och jävlats, då stiftet varit dyngsurt, trodde först pga jag haft för mycket olja vid ihopmontering av cylindrar och att det var därför den var sur på mag cylindern, men efter ett tag då det inte hjälpte att tomdra den så rev jag insug ikväll och hittade då felet mest troligt, 2 av membranen på reedset på mag sidan var spårlöst borta, alltså hela översta raden och hela nedersta raden, så det har ju följt med in i motorn, och då är ju frågan hur mycket skada det har gjort där inne? ska man riva motorn och få ut allt som kan vara kvar där i, eller är det så mjukt så det följer med ut utan att göra någon skada? och nästa fråga, varför har det släppt? det går väl ändå inte att göra så mycket fel vid ihopmonteringen då dom kom hel
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag råkade ut för samma sak med rätt nya v-forcare jag tror mittenpinnen (plastregel) som låser reedsen släppte ur sitt fäste i sidled på något sätt. Nu har jag limmat fast den plastregeln på bägge sidor med kemisk metall JB Weld. Jag fick inga skador av dessa reedblad som delvist for genom ena cylindern men jag tog lös cylindern och hittade ett blad på tvären fastkilad i en överströmskanal!
Mitt råd är då ta lös cylindern och leta bladskrot i alla insugskanaler samt dra runt papper med vevaxeln runt nere i vevhus. Blås ur vevhuset med tryckluft genom smörjhålen i blocket så du blåser ut skit ur ramlagren in mot mitten av vevhus så du får tag på skiten.
Jag kommer alltid extra limma denna plastregel gör de du också! De går lätt att slipa bort kemiska metallen om man vill byta blad.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
har nu rivit av cylindrarna igen, men inte hittat nå delar från bladen vare sig i cylinder eller vevhus, eller av vad man kommer åt och se då man tittar ner i vevhuset och snurrar veven. däremot så är det märken/repor i cylinder där bladen släppt, men det syns bara, känns inte. men även fått märken vid ringöppningarna på båda cylindrarna, och det undrar jag nästan ännu mer över, vid monteringen mätte jag och filade ringarna så jag fick gap på 0,50 på nedre ringarna och 0,55 på övre ringarna, när detta var gjort tog jag filen och drog av lite grader, men börjar fundera på om det jag tog för lite, fasade av dom för lite och att det är nå vasst som gjort märkena.

här kommer lite bilder på eländet

pto kolv

mag kolv, där läpparna släppt


pto cylinder

mag cylinder

pto cyl

mag


så frågan är väl om nu både kolvar och cylindrar är skrot