12V uttag axys strömlöst.

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Hallå. Jag har kopplat en liten led-ramp i en kontakt som ger 12V då jag plockat bort lysbulan för att göra utrymme för annat. Kontakten sitter placerad på kabeln mellan displayen och kontakten man kopplar ur för att ta bort huven. Led-rampen har fungerat tidigare men nu finns det inte längre någon ström i kontakten jag använt. Led-rampen fungerar, den har jag testat.
Övrig elektronik på skotern fungerar.
Jag är värdelös på ström, kanske är det någon här som kan hjälpa. Det är en 16 pro rmk, så det finns inget batteri.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det ska sitta en säkring oå 2A till den kontakten. Byt inte ut den till något större, utan ta isåfall ström från dc-power från kontakterna framför oljebehållaren ovanför variatorskyddet. Sätt en egen säkring till lanpan, för dc-power är inte avsäkrad.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
När vi är inne och snackar kring 12V-uttaget på Axys.

Tar ström till GPS:en från 12V-uttaget.
Det tråkiga är att spänningen oftast försvinner när motorn går ner på tomgång.
På Montanan kommer då frågan om man vill fortsätta på GPS:ens batteri.
Irriterande att behöva trycka Ja varje gång man stannar till.

Är det nån som vet om det är ständig spänning i DC-power nere vid oljebehållaren, även vid tomgång?
Isåfall kopplar jag in GPS:en där istället, så den får spänning hela tiden motorn är igång.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
När vi är inne och snackar kring 12V-uttaget på Axys.

Tar ström till GPS:en från 12V-uttaget.
Det tråkiga är att spänningen oftast försvinner när motorn går ner på tomgång.
På Montanan kommer då frågan om man vill fortsätta på GPS:ens batteri.
Irriterande att behöva trycka Ja varje gång man stannar till.

Är det nån som vet om det är ständig spänning i DC-power nere vid oljebehållaren, även vid tomgång?
Isåfall kopplar jag in GPS:en där istället, så den får spänning hela tiden motorn är igång.
DC-power har samma källa som uttaget upp vid lyset så nej.
Beroende på hur mycket kräm GPS:en kräver så skulle du kunna koppla den på ECU-PWR för den får ström från egen spole i statorn just för att kunna ge 12v även på tomgång, dock är det inte säkert att ECU får tillräckligt vid start men gps:en borde väll inte dra mer än 5W? En bieffekt kan nog bli att kondensatorerna laddas ur rätt fort när du stängt av så du alltid får dra 2 ryck i snöret.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Okej.
Vet inte vad den drar.
Är ju ganska enkelt att mäta ampereförbrukning med multimeter.

Ska nog forska lite i det, är som sagt irriterande att den vill slå av varje gång man släpper ner på tomgång.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Det ska sitta en säkring oå 2A till den kontakten. Byt inte ut den till något större, utan ta isåfall ström från dc-power från kontakterna framför oljebehållaren ovanför variatorskyddet. Sätt en egen säkring till lanpan, för dc-power är inte avsäkrad.
Antar att jag bör sätta en 2A säkring även där då? Vart sitter den där 2A säkringen förresten? Har inte lyckats lokalisera någon än.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Antar att jag bör sätta en 2A säkring även där då? Vart sitter den där 2A säkringen förresten? Har inte lyckats lokalisera någon än.
Skulle tro att 2a är i klenaste laget till din lampa. Därför den har gått säkringen.. så jag skulle sätta i antingen en 5A eller 10A och köra matningen från dc-power kontakten. Anledningen att man inte ska byta ut säkringen vid uttaget vid lyktan är för matningen går via ecu:n och överbelastar man den så kan den paja.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag tar spänning till min Nuvi gps från kontakten under huven uppe vid lyset.
Den går även på tomgång. Tänder även upp den även när jag bara drar i snöret utan att motorn startar.

Ang förbrukning till gps står det max 1ah på min strömkabel till gps. Har inte mätt upp den var den drar i verkligheten

När vi är inne och snackar kring 12V-uttaget på Axys.

Tar ström till GPS:en från 12V-uttaget.
Det tråkiga är att spänningen oftast försvinner när motorn går ner på tomgång.
På Montanan kommer då frågan om man vill fortsätta på GPS:ens batteri.
Irriterande att behöva trycka Ja varje gång man stannar till.

Är det nån som vet om det är ständig spänning i DC-power nere vid oljebehållaren, även vid tomgång?
Isåfall kopplar jag in GPS:en där istället, så den får spänning hela tiden motorn är igång.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Spelar det någon roll vilken av kontakterna jag väljer? Hittar igen som är märkt dc-power. Finns dock ecm pwr och gague pwr test.

Edit: hittade kontakten
 
Last edited: