Lynx Radien Barnsjukdom eller Guldklimp

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
I och med diverse problem med kusinen från väst så tänkte jag höra hur det går med Lynxarna.
Sitter just nu på andra sidan pölen och kommer att förhandsboka en ny maskin till nästa år.
Men kommer inte ha någon möjlighet att provköra..
Är intresserad av allt ni har att säga om ny chassiet, motor, drivlina.
Ja allt egentligen då jag försöker bestämma mig för om jag vågar mig på en ny brp maskin.
Så vad tycker ni?
 
Reactions: matte75

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Det är ju mer eller mindre samma maskin. Boggie, plast och fotsteg skiljer dom åt förutom lynxens kortare tunnel då.

Setupen i variatorerna skiljer lite men båda dras med remproblem ur kartong. Lynxen verkar dock va strået vassare på den punkten om man jämför mot en -18 summit.

Annars tycker jag inte att det varit speciellt stora bekymmer med tanke på hur många 850 det är sålt. Kass sträckare med på tok för lång kedja på -17 summit orsakade några sprängda kedjehus. Men det är uppdaterat. Remproblemet är väl största sjukdomen men variatorkalibrering verkar inte vara BRPs starka sida då det varit så senaste 10åren. Problemen har väl dock ökat i takt med ökad motoreffekt.
 
Reactions: nisse70

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Variatorkit är väl det enda sen jobbar BRP med några uppdateringar till variatorerna, remmen kan ta i främre variatorkåpans fäste pga dålig variatorbestyckning, remmen blir rund när variatorerna ej jobbar tsm, dock har jag ej haft det problemet i min Lynx BD RE (än) 50 mil.
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Variatorerna kommer inte vara original i vilket fall!
Hur upplever du 37an?
Efter några mil när den inte är lika rå så tycker jag den är fin och lättkörd men givetvis känner man att den är tyngre än DS, under två liter milen efter led senast (hård körning). Mitt råd är spänn fjädrarna i boggit, Sätt balataremmen i läge 3, dra nästan returen i framfjädringen i botten då är den inte lika orolig. I snön (Särskilt uppför) tenderar skidorna att peka rakt upp men man lär sig att hantera det efter ett tag så inga problem.
 

ogrfre01

Aktiv medlem
6 aug 2013
77
0
6
Upplever att det är tunt med barnsjukdomar vilket man får vara glad över! Jag satte lägre styrhöjare och ändrade variator-setupen ganska omgående så jag har upplevt 0 problem egentligen (DS 3900).
Bara köra, går galet bra "ur låda", det jag hade kunnat önska är hårdare fjädring eller mer möjligheter att ställa in dämparna (som på RE). Ost-hyveln baktill tog jag bort efter första turen, främst då den blir som en plog om man ska backa.... så helt klart en guldklimp enligt mig
 

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Skulle vara intressant att höra hur stor skillnad det är mellan 37och 39 med tanke rena lössnö egenskaper, klättring och hur den håller en "sidehill".
 
Reactions: j84

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Skulle vara intressant att höra hur stor skillnad det är mellan 37och 39 med tanke rena lössnö egenskaper, klättring och hur den håller en "sidehill".
Kör du inte uppför fjällbranter klarar du dig med 3700 men givetvis är den tyngre och lite svårare att hantera men då har du mycket bättre fjädring i 3700. (Jag är aldrig i fjällen och kör så 3700 passar mig bättre) Variatorkit är oavsett RE el DS är ett måste, original är väl inte helt ok.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Är väldigt nöjd med min 3900 ds och det är en rulle maskin utan dess like nöär balatan är på lösaste. Kör på kortaste läget nu och då beter den sig mycket bättre. Skulle absolut inte vilja ha kortare. Har inte haft remproblem men det har nuddat variatorskyddsplåten där lite någon gång men då var remmen nog lite lågt inställd.
Har nu satt brantare helix, styvare sek fjäder och Spi kullager och det lilla jag testat känns det som att variatorerna går mycket svalare. Annars tycker jag dom har riktigt skön variatorsetup orginal.
 

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Låter som att jag måste förboka en 39a då.
Får se om man slänger på några värre kyb-dämpare eller kanske till och med en uppsättning öhlinare :eyebrows:
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Är väldigt nöjd med min 3900 ds och det är en rulle maskin utan dess like nöär balatan är på lösaste. Kör på kortaste läget nu och då beter den sig mycket bättre. Skulle absolut inte vilja ha kortare. Har inte haft remproblem men det har nuddat variatorskyddsplåten där lite någon gång men då var remmen nog lite lågt inställd.
Har nu satt brantare helix, styvare sek fjäder och Spi kullager och det lilla jag testat känns det som att variatorerna går mycket svalare. Annars tycker jag dom har riktigt skön variatorsetup orginal.
Själv så kör jag med Diablo nu på 3700, men ej hunnit testa det ordentligt än.
 

Berger

Ny medlem
30 dec 2007
3
0
1
Piteå
Är väldigt nöjd med min 3900 ds och det är en rulle maskin utan dess like nöär balatan är på lösaste. Kör på kortaste läget nu och då beter den sig mycket bättre. Skulle absolut inte vilja ha kortare. Har inte haft remproblem men det har nuddat variatorskyddsplåten där lite någon gång men då var remmen nog lite lågt inställd.
Har nu satt brantare helix, styvare sek fjäder och Spi kullager och det lilla jag testat känns det som att variatorerna går mycket svalare. Annars tycker jag dom har riktigt skön variatorsetup orginal.
Vad kör du för helix och fjäder? :)
 

Maraca

Ny medlem
4 jan 2011
4
0
1
Hur upplever ni era 39 or?
Har haft en hemma på prov i dag och jag tycker den är som en grävmaskin.
Far rakt ner ända till backen trots 3" matta.
Blir det någon skillnad om man tar bort den skumma stänkan?
Maskinen var uppdaterad enligt bulletiner men jag tycker den varvar som attan men det snurrar för dåligt på mattan. Hade samma tendens på en Rave -13 tills jag bytte ramper och då blev den bra.
Känns även lite framtung.

I övrigt grymt skön på lite öppnare ytor, enkel att lägga ner, vänder på en femöring o busenkel att sidehilla brant med, sitter som klistrad utan att tappa baken.