lite tips o råd till tanten

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
hej alla skotervänner min sambo har kört lynx xtrim 550 2007 tung som en pansarvagn åt henne
(Kanske beror på gamla framvagnen) jag själv kör 2013 1200 känns lätt jämförelsevis
Vad tror ni om mxz xrs 600 etec
Mxz 550 sport
Har ni körupplevelsen av dessa dela gärna med er hon väger väl ca 60 kg
Hon vill gärna ha lite feedback
Mvh dalarna
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Skulle köpt hon en renegade istället. Inga fel på en kort men det går ju inte ens vika av leden för att pissa. Eller det går men hon får kämpa.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
MXZ 550 sport är väldigt lättkörd iaf och man kör inte fast så fort man lämnar leden för att pissa.
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
MXZ 550 sport är väldigt lättkörd iaf och man kör inte fast så fort man lämnar leden för att pissa.
Tack fö tipset hur lång matta har mxz standard jag har 137 på min tror jag
O förresten fanns det inte elstart standar på alla olika mxz or
Måste även fråga skulle en rs eller xrs kännas stum o struttig åt henne
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tack fö tipset hur lång matta har mxz standard jag har 137 på min tror jag
Om vi talar ett par år gamla skotrar och äldre så har dom 120" matta.
Dagens maskiner är 129"

Håller med Vidgren om Renegade.
Finns inga nackdelar jämfört med en Mxz, men den tar sig lite bättre i snön. 137" lång

Rs är en tävlingmaskin med allt vad det innebär, hård fjädring, förgasare som ska justeras mm.
Inget att ha för gemene man.

Hur ser er körning ut?
100% ledåkning eller svänger ni av spåret ibland?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Motsäger tidigare råd, köp en MXZ, mycket roligare och går lika dåligt i snön (har aldrig varit ett argument för mig) som renegaden.
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Om vi talar ett par år gamla skotrar och äldre så har dom 120" matta.
Dagens maskiner är 129"

Håller med Vidgren om Renegade.
Finns inga nackdelar jämfört med en Mxz, men den tar sig lite bättre i snön. 137" lång

Rs är en tävlingmaskin med allt vad det innebär, hård fjädring, förgasare som ska justeras mm.
Inget att ha för gemene man.

Hur ser er körning ut?
100% ledåkning eller svänger ni av spåret ibland?
Mest på led,jag är väl lite på sidan ibland men min 1200 går väl men lite framtung, så jag tänkte kanske tanten skulle kunna hänga med lite på sidan o tycka det är kul också med typ renegade 600 etech. Acen 600 kanske blir slö i renegade chassit
Hoj från samuraien
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
MXZ 550 sport är väldigt lättkörd iaf och man kör inte fast så fort man lämnar leden för att pissa.


Beror helt på hur duktig man är att köra och förstås vart du kör. En kort mxz går skit i snön om du inte kör väldigt fort. Går ej stanna i minsta motlut utan att köra fast.

En renegade bcx med 44:as matta kör inte fast lika lätt.
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Renegade 600 etec 2011 är det något att ha eller finns det barnsjukdomar på så gammal motor, är den uppdaterad sen 2011
Mvh andreas
Kanske bättre då ändå med renegade chassie då
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
600 etec är väl en av de säkraste valen när det kommer till 2-taktare. Bränslesnål och snäll (kanske för snäll för en del i karaktären) men en bra allroundmaskin. Renegade är också ett bra chassie. Inte för lång för ren ledkörning men funkar även utanför led. En bra allroundmaskin helt enkelt. Sen beror ju allt på hur den har skötts och hur långt den har gått såklart. Angående motorn så har en granne till mig haft 5st lynx commander varav 3 st med 600 e-tec och de verkar bara gå och gå. Han bor mer eller mindre på skotern under vinterhalvåret och de verkar hålla bra. Han kör väl närmare 4-500 mil/säsong så han har dem max 2 säsonger.
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
600 etec är väl en av de säkraste valen när det kommer till 2-taktare. Bränslesnål och snäll (kanske för snäll för en del i karaktären) men en bra allroundmaskin. Renegade är också ett bra chassie. Inte för lång för ren ledkörning men funkar även utanför led. En bra allroundmaskin helt enkelt. Sen beror ju allt på hur den har skötts och hur långt den har gått såklart. Angående motorn så har en granne till mig haft 5st lynx commander varav 3 st med 600 e-tec och de verkar bara gå och gå. Han bor mer eller mindre på skotern under vinterhalvåret och de verkar hålla bra. Han kör väl närmare 4-500 mil/säsong så han har dem max 2 säsonger.
https://www.blocket.se/dalarna/SKI_DOO_Renegade_600_77160800.htm?ca=6&w=3
Tack för svar
Vad är den värd tycker du..
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
Jag hade nog kunnat ge 45-50 lök om det var en så jag ville ha.
Ett stort plus är att det är endast 1 ägare.
Håller med om att 600 Etec är pålitlig
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Svårt med priser. Man får kolla blocket vad som verkar rimligt. En sån här snörik vinter brukar priserna inte direkt sjunka i onödan. Jag kan väl kanske tycka att det är i högsta laget men touringmaskiner och likande brukar ju kunna betinga ett högre pris av någon outgrundlig anledning. Det är nog en bra maskin dock och jag personligen börjar på att lära mig att betala hellre mer för en bra maskin och slipp skruvandet än att köpa något halvdant "fynd" som i slutändan kommer att vara dubbelt så dyr...vissa lär sig långsamt och jag verkar vara en av dem...
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Svårt med priser. Man får kolla blocket vad som verkar rimligt. En sån här snörik vinter brukar priserna inte direkt sjunka i onödan. Jag kan väl kanske tycka att det är i högsta laget men touringmaskiner och likande brukar ju kunna betinga ett högre pris av någon outgrundlig anledning. Det är nog en bra maskin dock och jag personligen börjar på att lära mig att betala hellre mer för en bra maskin och slipp skruvandet än att köpa något halvdant "fynd" som i slutändan kommer att vara dubbelt så dyr...vissa lär sig långsamt och jag verkar vara en av dem...
tack alla för bra tänkvärda svar
Funderar på renegade 600 etec 11 framåt dock dåligt med 600 i dalarna trakten
Ev mxz xrs 12 13 framåt