Äldre skotrar i trafik med separat oljeinblandning ?

markus

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
Nu vill veta hur gamla maskiner ni har i "aktiv" trafik med separat oljeinblandning dvs. med separat tank + oljepump ? Detta för att jag är nyfiken - och för att jag har en BR 250 1986 (miltal okänt, men minst 650 mil) som har fungerande system, än så länge ...
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Min förra skoter som jag nyss har såld hade jag spearat oljesmörjning på, En Arctic cat El Tigré EXT -89! det fungerade alldeles utmärkt det =)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
464:an jag har har gått 1072+ mil och har oil injection, och fungerar. Men har inte haft igång han på snart 2 år, sedan genomgången av motorn då jag bytte kolvringar. Den är 32 år gammal och fungerar så inte allt för dåligt kan systemen ha vart.
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Ex 440 från -78,köpte den då den stått i 12år,startade med bränslet som va i (den gick ju illa men ändå)
oljetanken va full då och den ha ja inte bytt.bara soppan blev bytt o ja ha kanske kört 10mil me den.
(Ja jag bytte stift,rem,insugsgummi o div rengörning)
bättre kvalitet förr på vätskor
 
A

axelsson_vpg

Ex 440 från -78,köpte den då den stått i 12år,startade med bränslet som va i (den gick ju illa men ändå)
oljetanken va full då och den ha ja inte bytt.bara soppan blev bytt o ja ha kanske kört 10mil me den.
(Ja jag bytte stift,rem,insugsgummi o div rengörning)
bättre kvalitet förr på vätskor
är de inte tvärt om? Speciellt på oljor som var helt usla förr som gjorde att motorer inte gick mer än 10k mil ? :O
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
är de inte tvärt om? Speciellt på oljor som var helt usla förr som gjorde att motorer inte gick mer än 10k mil ? :O
Det var nog snarare hur oljor till fyrtaktare fungerade tidigare.
2-taktarens olja behöver bara fungera som smörjmedel medan den förbränns, så dom smörjande egenskaperna har ett ganska enkelt liv.
Bränslet däremot var 100 gånger bättre förr i världen sett ur lagringssynpunkt, medan dagens bränsle med knapp marginal klarar 5-6 månader.
 

axis

Aktiv medlem
20 aug 2009
66
1
6
skellefteå
Jag har en et 340 från 87 där separatsmörjningen fungerar fint än. Den gick runt 80 mil ifjol och har passerat 1200 mil sammanlagt.