Sidewinder -18 162", problem med varmgång

Patrik_

Rookie sledder
22 jan 2018
10
0
1
Hej!

Har problem med min Yamaha Sidewinder -18 162", den går väldigt lätt varmt,


Pendlar man mellan en 30-40 km/h på led med 5 cm nysnö så går den varm, lika så om man stannar vid en vägövergång och måste vänta 30 sec på att en bil eller två ska passera.


Någon fler som har problem med detta?
Pratade med handlaren och han säger att det går till sig efter inkörningen, har bara hunnit en 35 mil med min hittills så den är ju inte helt färdiginkörd men börjar ju ändå närma sig.


Hur upplever ni det som har samma modell?
Kan något vara galet? Felkopplat, luftficka m.m.?
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Men hur menar du med att den går varm? Tänder den varningslampan eller kokar den rent av? Varningen på iaf min m800 är ju löjligt låg den tänds redan vid 75 grader och lyser konstant vid 95 grader.
 

Patrik_

Rookie sledder
22 jan 2018
10
0
1
med varmt menar jag >95°, det är där som lampan börjar lysa/varna och motorn/gasreglaget stryps (eller vad den nu gör).
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Okej. Men lägg snö på ovansidan av tunneln. Och pröva även köra med isrivare om det finns. Känns som att den inte får med sig nog med snö upp i tunneln.
 

Patrik_

Rookie sledder
22 jan 2018
10
0
1
Stänklappen sitter där den ska.
Ska testa köra med isrivarna men känns som att det inte gör nån skillnad om det ligger en 5 cm nysnö på backen
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Dålig cirkulation på vattnet vid låga varv? Den ska inte gå varm på tomgång efter 30 sekunder då den är varm. Kan inte ska vara så där känslig, nu går ju inte ens tex pro rmk utan kylare varm så där lätt
 

Patrik_

Rookie sledder
22 jan 2018
10
0
1
Ska lämna in den till handlaren för en genomgång så får vi se om de hittar något.
 

Kiane

Medlem
22 sept 2017
21
7
3
Lägga snö på tunneln på en MTX lär inte göra någon skillnad då den modellen inte har någon bakre kylare.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Luft i systemet?
Nu är det väl upp till handlaren då den är så ny dock. Men varmgång nästan direkt du står still känns orimiligt. =) Oavsett skotermodell.
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
kolla så du har rätt mängd kylvätska I burken. hade lite för lite I min xf 8000 och då blev de luftfickor som gjorde att den blev varm trots bra före
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Vipern går också upp till 92 grader fort om man står still en stund men den har ju kylfläkt som startar och håller tempen still. Är ett vanligt problem med Sidewindern att det börjar gå för varm i tex väntan i vid tankning. En kylfläkt måste man ha till en 4 taktare...så är det bara. Gör om gör rätt...
 

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
Min MTX 17 går också väldigt lätt varm, men fäller jag ner isrivarna så är det aldrig några problem. Den lägger sig stadigt på 78 grader.

Men det är bara på led som det är problem, samma lika som polarnas RMK PROs. Så fort man kommer ut i lössnön så är det aldrig problem. Då kan man gräva långa och djupa diken som dom andra kan trilla ner i :)
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Luft i systemet?
Nu är det väl upp till handlaren då den är så ny dock. Men varmgång nästan direkt du står still känns orimiligt. =) Oavsett skotermodell.
Är så när de inte satt in en frontkylare med fläkt som på vipern. Vipern blir 92 grader nästan direkt när man stannar men då går ju fläkten igång...blir inget byte innan Yamaha har fixat problemet
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Min MTX 17 går också väldigt lätt varm, men fäller jag ner isrivarna så är det aldrig några problem. Den lägger sig stadigt på 78 grader.

Men det är bara på led som det är problem, samma lika som polarnas RMK PROs. Så fort man kommer ut i lössnön så är det aldrig problem. Då kan man gräva långa och djupa diken som dom andra kan trilla ner i :)
Det är ju väldigt litet kylsystem på MTX:en. MCXpress tillverkade en extrakylare till Sidewinder MTX med lyckat resultat, så det finns möjligheter på eftermarknaden till lösningar. Tittar man i tunneln jämförelsevis med btx så är ju kylaren på btx typ 4 gånger större. Så den är väl egentligen kanske för snålt tilltaget kylsystem på MTX om man inte kör puder.
 
Reactions: Freddson

Patrik_

Rookie sledder
22 jan 2018
10
0
1
Efter en ~50 mil så försvann problemet, nu kan även dottern sitta och puttra efter hårda leder utan något problem.
Måste säga att jag var redigt nervös/orolig där i början men det verkade ju lösa sig :)
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Skönt att det löste sig och ännu ett uppskattat trådlyft, tummen upp på den ☺